Stap 1: Wat is LSL?
LSL is de Linden Scripting taal. Dit is de taal van alle scripts in Second LIfe zijn. De structuur is gebaseerd op Java en C. Scripts in Second Life zijn een reeks instructies die kunnen worden geplaatst binnen een object in de wereld, of een object gedragen door een avatar, maar niet binnen een avatar. Ze zijn geschreven met een ingebouwde editor/compiler die we in stap 2 bekijken zullen.Één ding dat LSL uniek maakt is het zware nadruk op de "States" en "Evenementen". Een deur kan "open" of "gesloten" en een licht kunnen "aan" of "uit". Een persoon kan worden "hyper", "rustig" of "vervelen". Vele echte leven objecten hebben "Staten" en hetzelfde kan gelden voor LSL programma's. Een script moet minimaal één staat, de standaardstatus.
Een gebeurtenis kan worden beschouwd als een "Trigger". Evenementen bent geen gebruiker gedefinieerd in Second Life, maar liever vooraf gedefinieerd in LSL. Een Touch_start() genaamd, zal leiden tot de code in het wanneer het object uitvoeren van het script is geraakt. Dus moeten de minimale LSL-programma een staat met een gebeurtenis in het. Hier is een blik op een minimale programma in geschreven in LSL die kan losjes vertaald as... "Wanneer ik in de standaardstatus, en ik ontroerd ben, zeggen"Hello World"op channel zero".
standaard
{
touch_start (geheel getal total_number)
{
llSay (0, "Hello World");
}
}
WAT KAN IK DOEN MET SCRIPTS?
Scripts kunnen maken van een object verplaatsen, luisteren, spreken, fungeren als een voertuig of wapen, kleur, grootte of vorm veranderen. Een script kan een object evenals praat terug naar u luisteren naar uw woorden, scripts laten zelfs objecten met elkaar praten.
Het meest elementaire object in Second Life is het "Prim" of de primitieve, de elementaire bouwsteen van alle objecten die u in Second Life bouwen kunt. Wanneer verschillende prims zijn gekoppeld, kunnen ze elk een script dat tot de rest van het object via Link berichten spreekt bevatten. Deze zijn sneller en meer prive dan objecten "chat" of e-mail elkaar. Deze vallen buiten het bestek van deze tutorial, en in plaats daarvan zullen we ons richten op enkele scripts in een enkele prim.
Scripting is moeilijker te leren dan fundamentele object manipulatie, maar is zeer de moeite waard, zodra je vooruitgang boeken.
Als u hebt gebouwd in Second Life, kan alles die u in het bewerkingsvenster definiëren kunt worden gedefinieerd in een script. U ziet alle interactie tussen objecten of tussen avatars en objecten is via scripts.
Meer te leren over de wereld en het model van het gebouw is van vitaal belang aan enkele aspecten van scripts, dus ik zou aanraden een goede basis in het gebouw als je te script leert.