Stap 2: Klok Generator
De klok rijdt het totale circuit. Oorspronkelijk, de klok is 10MHz, veel te snel voor onze toepassingen gegenereerd. De klok zal worden verlaagd met behulp van de T-slippers. Uw klok kan worden op een andere frequentie. Controleer om te zien welke frequentie is en pas het aantal T-slippers. Onze schakeling (10^7)/(2^28) =. Krijgen de klok naar de juiste frequentie zorgt ervoor dat optreden het proces van het toevoegen van niet te snel en uit uw controle.
1) beginnen met een bestand met de naam clock_divider_1024.
een) bestand -> nieuw
b) Selecteer BDF
c) opslaan onder voornaam
2) plaats 10 T flip flops binnen de ruimte.
a) 1) onderdelen toe te voegen, klik op het symbool gereedschap in de werkbalk. (Het ziet eruit als een D met twee draden aan de linkerkant en een aan de rechterkant.)
Zie foto
a) 2) u kunt ook dubbelklikken in de witte ruimte ter sprake te brengen de symbolen-venster.
b) de symbolen venster ladingen met twee bibliotheken. Men moet alle bestanden in het project die zijn aangebracht in de eenvoudiger blokken. Anderzijds is de standaard-bibliotheek die wordt geleverd met Quartus. Klik op de + naast de standaard-bibliotheek uit te breiden.
Zie foto
c) onze componenten zijn onder de primitieve map. Klik op de + uit te breiden.
d) de flip-flops staan onder de opslagbestand. Klik op de + uit te breiden.
e) Selecteer tff.
f) omdat we veelvouden willen, klik op de optie "repeat-insert mode".
g) druk op OK en klik in de witte ruimte te voegen T slippers. (één per klik)
Opmerking: Als u wilt stoppen met elke opdracht of verlaten van een nieuw venster, drukt u op de escape-toets.
Zie foto
3) regelen de flip-flops in twee horizontale rijen van elk 5. Laat ongeveer 2 blokken van de ruimte tussen de slippers.
Opmerking: 1 blok zullen dezelfde oppervlakte als de flip flop voor deze instructies.
Zie foto
4) 8 2-input en poorten toevoegen.
a) open die het venster van de symbolen zoals je voor de T-flip flop.
b) de mappen moeten nog worden uitgebreid. Vouw de map van de logica uit door te klikken op de +.
c) Selecteer en2. We willen veelvouden, dus zorg ervoor dat de optie 'Herhaal-insert-modus'.
d) Klik hierop en poorten toevoegen.
5) plaats de poorten en tussen elke flip flop, starten nadat de tweede flip flop.
Opmerking: Het is het beste om te gaan van links naar rechts voor circuit stroom.
a) als u de poorten en al hebt toegevoegd en wilt deze rangschikken, gewoon klik en sleep. Laat de linker muisknop los waar u de poort wilt.
6) toevoegen een invoer pin voor de eerste flip flop.
a) de pinnen zijn onder de PIN-map. Vouwen als de input tabblad wilt selecteren.
7) label de invoer pin CLK_IN door dubbel te klikken op pin_name en het te wijzigen.
8) Klik op de orthogonale knooppunt tool.
Zie foto
9) Sluit de invoer pin aan elk van de driehoeken, een afkorting voor klok input, op het T-slippers.
a) Klik en sleep om het maken van de draden. Zorg ervoor dat de draden Verbind met de draad op elk onderdeel.
Let op: Een "knooppunt" formulieren vinden plaats wanneer drie of meer draden elkaar kruisen op een rechte hoek. Dit knooppunt is ziet eruit als een punt. Wees bewust van welke draden aan elkaar worden verbonden. Het kan circuit stroom verknoeien.
10) VCC uit de lijst van onderdelen toevoegen.
a) VCC bevindt zich onder de "andere" map.
11) met het gereedschap orthogonale knooppunt verbinden VCC T voor de eerste flip flop en PRN en de CLRN van elke flip flop.
12) verbinden met Q van de eerste flip flop T van de tweede flip flop.
Zie foto
13) verbinden met een ingang van elke poort en de Q van de flip flop vlak voor het.
14) verbinden met de andere input van de poort en de T voor de flip flop vlak voor het.
15) verbinden met de output van de AND poort de T van de flip flop direct na het.
16) toevoegen een uitgang Pins.
Zie foto
17) label de uitgang-pins CLK_OUT.
18) verbinden met de Q van de laatste flip flop de uitgang-Pins.
De T-flip flop werkt als een klok-verdeler. Met T van de eerste flip flop VCC (hoogspanning) verbinden, de eerste flip flop knevels de uitvoer (van 1 naar 0 of vice verca) Q in elke klok cyclus. Q is aangesloten op T van de tweede flip flop, dus Q van de tweede flip flop zal alleen wisselen de waarde wanneer de T 1 is en de klok van 0 tot 1 gaat. Vanaf daar vereist elke andere flip flop dat elke flip flop voordat het waarde 1 voordat het is toegestaan om van 0 naar 1. De periode van elke klokcyclus wordt langer, vertragen onze klok.
19) Sla het bestand.
20) zodat het bestand bruikbaar als een blok, tikken voort Processing, vervolgens analyseren van huidige bestand.
21) nadat het bestand is geanalyseerd, afdalen naar maken of bijwerken, klik op bestand en uit het menu dat naast het verschijnt klik op symboolbestanden maken voor het huidige bestand.
Onze schakeling is nu geboekt in een blok met inwendige delen verborgen en alleen de ingangen en uitgangen opdagen. Het originele circuit verandert niet, alleen wanneer het wordt gebruikt in andere bestanden. In een ander project wilt gebruiken, moeten de bestanden .bdf en .bsf voor elk circuit-bestand worden gekopieerd naar de map van dat project.
22) opent u een nieuw bestand (bdf) en noem het clock_generator.
23) toevoegen 2 van de onderdelen van de clock_divider_1024 zojuist hebt gemaakt.
a) Vouw de map 4BitAdder vanuit het venster onderdelen.
b) Selecteer clock_divider_1024 en toe te voegen aan het bestand.
24) uit het clock_divider_1024-bestand, het gehele circuit kopiëren en plakken in het nieuwe bestand.
25) het aantal flip flops tot 8 knippen en AND poorten tot 6.
Dit kan worden worden gedaan door
a) Verwijder alles na de 8e flip flop, behalve de uitgang-Pins.
b) Q van de 8e flip flop verbinding te maken met de uitgang-Pins.
c) Doorhalen de draad die T van de 8e flip flop op de AND poort die gebruikt worden na het aangesloten.
26) Doorhalen de draad CLK_IN verbinden met de eerste flip flop.
27) sluit CLK_IN aan de ingang (links) van een Clock_divider_1024.
28) Sluit de uitgang (rechts) van de zelfde clock_divider_1024 aan de ingang van de tweede clock_divider_1024.
29) Sluit de uitgang van de tweede clock_divider_1024 voor de ingang van de klok (driehoek) van de eerste flip flop.
30) zorg die ervoor dat VCC is verbonden met de PRN en CLRN van elke flip flop, alsmede de T-ingang van de eerste flip flop van het circuit.
Zie foto
31) Sla het bestand.
32) analyseren van het bestand. (verwerking -> bestand analyseren)
33) een symbool voor het bestand hebt gemaakt. (bestand -> maken of bijwerken-> symbool maken)
34) Voeg in het bestand 4BitAdder, de clock_generator.