Stap 2: De ontwikkelomgeving
OK, is het spel gemaakt (alleen op papier of in je geest). Zijn nu tijd om te schakelen op de computer.
Ik kies ervoor om te praten over de hoogte 6 taal. Het is niet de enige taal te maken van dit soort spellen. Natuurlijk kunt u alles vanaf nul met uw favoriete taal (C, VB.net, Java, Basic...).
De hoogte 6 taal is gebaseerd op een C-gebaseerde syntax. Het grote voordeel van deze taal is dat zullen we ons richten de codering alleen op het spel. Zullen we gebruik maken van kant en klare "bibliotheken" met alle de saaie spul: de syntaxis analyzer (de code die "gelezen" wat de speler wil doen, en haal de acties.) Ook zullen we het gebruiken van een Engelse bibliotheek bevat een grote hoeveelheid klassieke werkwoorden, acties en standaard berichten, zoals "Je kunt niet gaan op deze manier". Dankzij deze bibliotheken, is het mogelijk alleen het spel maken.
De belangrijkste website voor de hoogte 6 taal is hier. Ook kunt u een heleboel informatie hier.
Alvorens om het even wat te downloaden, laten we uitleggen in details hoe wij zullen werken.
1-we zullen de hoogte 6-bron in een platte tekstbestand schrijven. Zullen we gebruik maken van het windows Kladblok, maar natuurlijk kunt u iets anders. Notepad ++ is ook een goed programma. Link hier.
2-wij onze bron zal veranderen in een gecompileerde bron genoemd "z" codebestand (extensie .z5). Dit gecompileerde bestand is het volledige spel. Het is als een PDF-bestand. U kan niet het spel starten door te dubbelklikken op het bestand (zijn niet een uitvoerbaar bestand). Als u een software nodig om een PDF-bestand opent, moet u een "speler" om het spel, te draaien. Het grote voordeel hiervan is dat de ".z5" bestand kan worden gedeeld voor elke soort eindgebruikers: PC, Mac, Linux, mobiele telefoons... De z5-bestand blijft hetzelfde, alleen de interpreter zal platformafhankelijke, zoals een PDF-bestand lezer.
3-soo, onze spelletje start, zullen we een "tolk" downloaden. Ik hou echt Gargoyle, als het een breed scala van "interactive fiction" bestanden (van verschillende systemen) kan spelen, en het is makkelijk te gebruiken.
Laten we beginnen!
De compiler en de bibliotheken zijn hier.
De windows-compiler is hier, laatste link van de pagina.
Het informeren 6 resource en help-bestand: The Designer handmatige 4
De Gargoyle tolk (download links aan de linkerkant)
Laat alles unzip en maak de mappenstructuur die toonde in de screenshots.
Ook zullen we om een kleine batchbestand voor het uitvoeren van de compiler met de volgende opties te maken. Open het Kladblok, voer de volgende code en sla deze op als COMPILER. BAT in de eerste map, in de buurt van het "hoogte-632.exe"-bestand (kijk uit voor de uitbreiding!)
MyGame.inf + inform_library611\
Nu, open een nieuw Kladblok-sessie. Het zal het belangrijkste bronbestand van ons spel. Sla het bestand op als "mygame.inf", zet het in dezelfde map.
Hier is het belangrijkste headerbestand voor ons spel. Kopieer het naar het Kladblok. De init -sectie bevat, nu alleen de invoering van de oorspronkelijke tekst van ons spel.
Constante verhaal "Mijn eerste Inform 6 spel";
Constante kop "^ een manifestatie door Yoruk. ^";
Constant No_score;
#Include "Parser";
#Include "VerbLib";
[Initialiseren;
afdrukken "^ ^ Dit is een demo-spel geschreven in Inform 6. Kunt u oplossen? ^^ ";"
];
Omvatten "Grammatica";
Sla het bestand op en voert u het batchbestand COMPILER. Zou je het resultaat weergegeven in de screenshot.
Geen fouten, en een nieuw bestand moet worden gemaakt in de game map. Gargoyle openen, en selecteer het bestand "MyGame.z5".
Yepee, de kern is klaar! Laten we toevoegen sommige kamers.