Stap 7: Gebruik met andere spel systemen en toepassingen
Elk systeem dat gebruikmaakt van een 4 schakelaar omhoog-omlaag-links-rechts-regeling kan zoals eerder beschreven potentieel worden gewijzigd voor het gebruik van dit soort mat controller. De exacte uitvoering en bedrading nodig zal afhangen van hoe de specifieke controller is ontworpen.
De afbeelding hieronder toont een zelf bevatte spelbesturing met vier klassieke arcade games. Dit apparaat hecht aan audio- en video-ingangen van uw TV en alle het game circuit is opgenomen in de boekwaarde van de eenheid. Dit systeem maakt gebruik van een joystick met vier knoppen, met de schakelaars die delen een gemeenschappelijke basis, net als het systeem van de Atari 2600. Ik voegde een externe 9 pin D-sub connector die uit de interne switch-aansluitingen breekt, zodat ik van het spel als spelen kan-is of verbinding maken met een externe controller zoals de mat controller of een standaard Atari Joystick.
Gebruik met spel systemen waar de Switches zijn aangesloten als een Matrix
Zoals eerder beschreven de Atari joystick systeem heeft was elk van de vier schakelopties verbonden aan een aparte spelsysteem console input en met een gemeenschappelijke grond. Moderne spelsysteem controllers kunnen echter waarschijnlijk een matrix type configuratie gebruiken voor het lezen van de schakelaars. Bij dit type van overeenkomst zijn er inputs voor de microprocessor of logica circuit binnen de controller die zijn geconfigureerd als een matrix. De ingangen komen overeen met de rijen en kolommen van een matrix. Elke switch shorts samen één van de ingangen van de rij en één van de ingangen van de kolom wanneer het wordt gedrukt. Het onderstaande diagram ziet u een voorbeeld van switches gerangschikt in een matrix.
Het voordeel van het gebruik van een matrix-regeling komt wanneer er veel schakelaars worden gelezen, zijn zoals elke switch geen eigen afzonderlijke regel I/O, heeft zoals het is tussen de 4 schakelaar-gebruikersinterface. Bijvoorbeeld, om te lezen 16 zou schakelaars in een matrix-configuratie vereisen slechts 8 I/O lijnen, vier voor de rijen en vier voor de kolommen. Als elke switch had zijn eigen lijn van I/O, zou dan 16 I/O lijnen zijn vereist.
Om de interface van de mat van een switch naar een systeem heeft de schakelopties gerangschikt in een matrix, een controller zal moeten worden gewijzigd teneinde de rij en kolom verbindingen uit zodat ze kunnen worden aangesloten op de switches in de mat. In het onderstaande diagram tonen de rode lijnen waar aansluiten draden zodat een externe schakelaar moet worden gebruikt in plaats van de normale schakelaar in de matrix-regeling. De externe schakelaar is voornamelijk in parallel met de bestaande switche.
Als draden kunnen zorgvuldig worden vastgesoldeerd aan de rij- en kolomvelden verbindingen op de normale controller PCB en bracht buiten de controller huisvesting aan een aparte aansluiting, kunt dan de controller blijven als normaal worden gebruikt. De schakeloptie-mat zou sluit aan op de PCB binnen de controller via de nieuwe connector. Merk op dat geen van de schakelopties in de configuratie van een matrix met een gemeenschappelijke basis verbindt, zoals ze op de Atari 2600-interface deden.
Sommige PC-gebaseerde spellen gebruiken de omhoog, omlaag, links, en rechts switches van het toetsenbord om de beweging in het spel te controleren. Toetsenborden voor PC's, lees de toetsen via een matrix-regeling, die kan worden gelezen door circuits binnen het toetsenbord dat op zijn beurt communiceert terug naar de PC via de PS2 of USB-verbinding.
Het is gebruikelijk dat mensen die hun eigen arcade kasten als wilt wijzigen van een toetsenbord voor aansluiting op een joystick met vier knoppen bouwen, door het aansluiten van de schakelaars van de vier joystick over de gewenste rij en kolom verbindingen op het toetsenbord PCB. Dit maakt het toetsenbord worden aangesloten op de PC en de PC dan herkent het net als een ander toetsenbord. Dit soort wijziging wordt vaak genoemd de "toetsenbord hack" onder degenen die hun eigen arcade kabinetten van kras te bouwen. Dezelfde beginselen zouden gelden als je wilde controleren alle toetsenbordinvoer via een schakelaar mat of andere externe switches.