Stap 10: Nieuw model, zelfde arcering... nu met gammacorrectie!
Nu dat we een koele fase weer te geven van onze modellen van, laten we de draak in sexy jas, ook.
Selecteer de draak en het maken van een nieuwe mia_material_x arcering met dezelfde kenmerken, zoals we hebben gedaan met ons podium (kijk terug een stap ervoor). Onze nieuwe materiaal zal verschillen op een aantal manieren. Om te beginnen, laten we een reflectie-model dat de dragon's silhouet een beetje meer benadrukt te gebruiken. In het nieuwe "mia_material_x2" materiaal van kenmerken:
Schakel onder BRDF-> gebruik Fresnel reflectie
Laten we het veranderen van de kleur, ook. In plaats van de kleur hier rechtstreeks wijzigt, moeten we naar de gamma corrigeren voordat we het door aan de waarde van de diffuse kleur van de arcering. Klikt u op het pictogram van het dambord naast kleur onder diffuus in Kenmerkeditor, ga onder de categorie Maya in hulpprogramma's en selecteer het Juiste Gamma knooppunt
Bij het knooppunt "gammaCorrect1" is geselecteerd, wijzigt u uw waarde in de kleur die u wenst. In mijn geval maakte ik het een sterk verzadigde rode. Om dit te doen, brengen de Plukker van de kleur voor van het "gammaCorrect1" knooppunt waarde door te klikken op het kleurvak.
De HSV -waarden ingesteld op {0,0, 0.8, 0.7}
We dit knooppunt opgenomen in onze arcering, in plaats van gewoon direct instellen van de kleur, omdat we nu werken in een lineaire werkstroom. Om dit te verklaren, moeten we onze kleurwaarden corrigeren door te vermenigvuldigen met de gamma de reciproque waarde van 2.2, of (1.0 / 2.2) die is.4545... herhalen.
Elke waarde in het vak Gamma omzetten in 0.454.
* Als uw eigen model een sRGB-structuurmap beschikbaar voor het heeft, kunt u een 2D structuurbestand knooppunt aan het Gamma juiste knooppunt waarde-ingang. Als je voor een kleur zandsteen of kunststof blik gaat, moet u een beetje tweaken van de dragon's materiaal. Met behulp van de mia_material_x de Presets in de rechterbovenhoek is een goede plaats om te beginnen.