Stap 3: Het maken van een vervangende knop board
Door het verwijderen van alle Gameboy elektronica, had ik nu geen fysieke schakelaars voor elk van de 8 voorpaneel-knop. Zodoende had mij voor een mini-toetsenbord dat zou gaan in plaats van de oorspronkelijke bestuur effectief te maken. Dit zou moeten 9 draden (8 knop verbindingen + gemeenschappelijke GND) naar de Pi's GPIO poort. Ik wilde oorspronkelijk alleen soldeer de draden op de GPIO pinnen maar gevonden in mijn ongewenste lade een oude PC achterplaat, die had een parallelle poort naar een 26pin kop connector. Perfect! Ik had net te verwijderen van het bovenste gedeelte van de stekker van de kop, waardoor het precies de juiste hoogte, en boor uit de 26e pin die was gevuld met plastic zodat het niet de verkeerde manier kan worden geïnstalleerd. Dit vervolgens passen perfect op de GPIO header en gaf toegang tot elke pin behalve pin1 (3,3 v). De 9 draden aan de knop bestuur werden bijgesneden tot de lengte en de draden 2 x 5V en 2 van de de GND draden bleven lang zodat ze kunnen verbinding maken met de 3, 7V - 5V boost bestuur om macht aan de Pi te leveren. De draden zijn vrij dun, dus ik verdubbeld omhoog op hen, zodat ze comfortabel aankon huidige getrokken door de Pi. Liever dan alle overtollige draden knipt, ik liet hen lange en ze gewoon gebundeld in een stuk van de kabelbinder buizen zodat ze later kunnen worden gebruikt - ik denk over het toevoegen van 2 meer knoppen om op te treden als schouderknopen zoals gebruikt door games op de Gameboy Advance, moet ik uiteindelijk deze ROMs aan EmulationStation toe te voegen.
Mijn toetsenbord is gemaakt door sommige rijen uit een 6 x 8cm dubbelzijdig protoboard, trimmen en overdracht van de contactpersoon en montage gat posities van het voorpaneel. De goudkleurige contacten die u in de foto's zien kunt zijn gemaakt van de contacten van de batterij van een gesloopte oude Nokia telefoon oplader. Ik probeerde met behulp van alleen de blote pads op de PCB als contactpersonen, maar niet het krijgen van een betrouwbare aansluiting met alle knoppen. Ook zou zij waarschijnlijk oxideren na verloop van tijd en stoppen met werken. De vergulde contacten gehanteerd tof wel. Ik heb toegevoegd dat sommige opplakken aluminium sheilding (van een afgedankte laptop) aan de achterkant van de knoppen op de koolstof-pads omdat sommige pads werden gedragen en niet betrouwbaar te functioneren. Door het verhitten van de aluminium sheilding terwijl het verwijderen van de oude laptop (onder de palmsteun), het kan gemakkelijk worden verwijderd en de kleverige spul zal blijven op de sheilding. Vervolgens kan het worden op maat gesneden zoals in de foto's. Dus met de pads gerepareerd met de afscherming, gebruikte ik wat kleine poedergespoten geëmailleerde koperen draad elke contactpersoon op de protoboard verbinden met 9 pads in een rij in de top-midden. Dit zou een netter verbinding maken wanneer de draden van de connector GPIO werden toegevoegd.
Deze lijst toont hoe ik aangesloten elke knop op elke GPIO pin:
Koptekst Pin #, GPIO #, Gameboy functie, toetsaanslag
7, 4, A, X
11, 17, B-, Z
13, 27, START, VOER
15, 22, SELECTEREN, RUIMTE
12, 18, NAAR BENEDEN, OMLAAG
16, 23, RECHT, RECHT
18, 24, UP, UP
22, 25, LINKS, LINKS
14, GND,-, -
Houd in gedachten die dit voor een Model A, Rev.2 Pi is. Hoofd over aan https://github.com/adafruit/Adafruit-Retrogame waar u de Retrogame en Make-bestanden kunt vinden. Dan moeten we het cfg-bestand in Retrogame bewerken zodat de GPIO envoke de vereiste toetsaanslagen, pinnen zoals hierboven vermeld en vervolgens opnieuw compileren met maken.
Ergens in dit bestand praten de opmerkingen over de "Vulcan Nerve Pinch" coördinatiemethode verlaten van een spel. Het gaat om 2 knoppen tegelijk in te drukken. Ik heb ontdekt dat in dit geval met betrekking tot de knoppen Selecteer en Start. Dit lijkt een beetje flakey - soms duurt het enkele gaat voordat het daadwerkelijk wordt afgesloten. Hierdoor ben ik thinging een knop toe te voegen aan een GPIO pin alleen voor deze functie.