Stap 2: Rotatie triade synthese:
Door te kijken naar de samengestelde rotatie van een bal in termen van het x, y- en z-componenten, komen we natuurlijk op 3 coordinaten waarmee elk Kies Notities van de schaal door lineaire (1:1) in kaart brengen. Dit betekent dat dezelfde rotatie waarde dezelfde notitie elke keer creëert.
We kunnen ook denken van de roterende instrument als drie bovenliggende toonhoogte wielen die onafhankelijk van elkaar kunnen worden aangepast of allemaal op hetzelfde moment, afhankelijk van hoe u het gebied hebt verplaatst. Het is in ieder geval de indeling van de bal waarmee zo veel nieuwe mogelijkheden ontstaan. Zelfs als u 3 pitch wielen op een synthesizer, hebt je alleen twee handen dus die drie gelijktijdige controles niet zou ideaal zijn.
Door middel van speciale regels over welke notities kan worden gebruikt en welke te vermijden (in de vorm van een selectie van de schaal) we kunnen de voorwaarden schept voor harmonieuze muzikale opkomst. Via experimenten, heb ik gevonden een omvang van 22 tot en met 24 notities bevat enkel de juiste variëteit voor aangename en gevarieerde muzikale creaties.
Op een bepaald moment, kunnen we vormen een 12,144 varianten op de triade (24 * 23 * 22) vervat in onze toonladder van 24 notities. Maar een probleem van esthetiek ontstaat. Sommige combinaties doen niet harmonieuze klinken. U kunt dit probleem oplossen, heb ik gemaakt een dissonantie afwijzing algoritme welk speurder extreme dissonanten (hard of concurrerende aangrenzende noten) en rondt de gewraakte selectie naar een meer harmonieuze triade voordat het wordt verwerkt in de sound. Met MIDI notes is dit vrij eenvoudig te doen. Door het analyseren van een bepaalde snaar vinden we gevallen waar de notities alleen 1 MIDI nummer uit elkaar en gewoon shift het bovenste en onderste deel van de triade om hen te maken ten minste 2 stappen uit elkaar.
Dissonantie afwijzing vermindert het aantal beschikbare varianten op de triade aan ongeveer 11.000 (afhankelijk van de schaal wordt gebruikt) verstrekken een pool van elke esthetisch nuttig triade vervat in onze schaal. Dit is wat maakt het spannend: elke mogelijke combinatie in een real-time ervaring van tactiele navigatie voor u beschikbaar is.
De natuurlijke beweging van een bal leent zich voor geleidelijke afdrukstand wijzigingen die een progressie van notities met harmonische en melodische stroom en consistentie maken. Aangezien de meeste rotaties de bal draaien twee dominante axi betrekken, wordt een relatie van continuïteit gevormd waar we de toelichting verschuiving in nieuwe akkoorden, in een geleidelijke manier kunt horen. Deze geleidelijke harmonische verschuiving gebeurt ook in de meeste van de populaire en klassieke muziek, die we genieten. Aldus kan de fysieke vorm van het gebied de meeste vrijheid van beweging en muzikale inhoud terwijl ook het verstrekken van natuurlijke grenzen aan de mate van continue en gelijktijdige verandering.
De rotatie van een bol is ook cyclische, wat betekent dat als u 360 graden doorgeeft, u in de aanvangspositie opnieuw terugdraaien. Cyclische beweging is ook heel gebruikelijk in muziek, zodat de correlatie van fysieke cyclische beweging vertaalt zich ook in muzikale progressies. Vele grote musici spelen bijvoorbeeld vrije-vorm-solo's terwijl het voortdurend referencement de grondtoon van de toonladder. Ze herinneren ons aan waar de muzikale "home" is en ons meenemen op een reis door de schaal. Met een sferische controller is het zeer gemakkelijk om dit te doen intuïtief.