Stap 6: De invoering van de GLCD en INTERFACING met ARDUINO
De grafisch LCD die ik heb gebruikt is ks0108B die uit 128 x 64 pixels bestaat. U kunt de documentatie downloaden van het internet en ja het is gratis opnieuw. Ook dit is compatibel met Arduino en één van de belangrijkste redenen die ik dit LCD gebruikt heb is dat er een pre bestaande bibliotheek voor de GLCD op de site van de Arduino. Zorg ervoor dat u versie 3 op uw computer downloaden en deze importeren met behulp van de opdracht: #include
Er zijn andere bibliotheken die komen samen met de download die moeten ook worden geïmporteerd. U kunt dit doen door gewoon schrijven: #include "fonts/SystemFont5x7.h".
Zorg ervoor dat te schrijven dat de bovenstaande commando's zijn geschreven aan het begin van het programma. Het 128 X 64 pixels zijn verdeeld in 127columns en 8 rijen. Het enige doel van dit LCD is te voorzien van een grafische interface voor de gebruiker waar in de gebruiker kunnen het controleren van de taken die momenteel wordt uitgevoerd. Het is geinitialiseerd met behulp van de opdracht: GLCD.init(); die is geschreven in het gedeelte setup.
De cursor op het LCD-scherm kan worden ingesteld met de opdracht: GLCD. CursorTo(column,row);.
De gegevens kunnen worden afgedrukt met behulp van de opdracht: GLCD.print();.
Ook het scherm kan worden uitgeschakeld met de opdracht: GLCD. ClearScreen();.
Dit zijn dus alle software en apparaten die u nodig om dit project te bouwen. In de komende stappen ik begeleidt u zodat schakelingen en de twee systemen eerder vermeld.