Stap 1: Conditionals
Kun je al een programma dat kan tellen, maar hoe voorkom je het uit tellen wanneer het bereikt 100. Met een voorwaarde natuurlijk. Een tellen programma kan als volgt uitzien:
: 0→A
: Lbl A
: 1→A A +
: Disp A
: Goto A
Nu u twee lijnen die er stoppen bij 100, dus krijg je dit:
: 0→A
: Lbl A
: 1→A A +
: Disp A
: Als A = 100
: Stop
: Goto A
(De = kan worden gevonden door te drukken op de 2e, wiskunde)
Bij het gebruik van het als voorwaarde zal controleren als de voorwaarde (A = 100) klopt. Als het is, als zal verder gaan met de regel eronder en ga vervolgens verder met de lijnen onder die ene. Als de voorwaarde onwaar is, zal het de volgende regel overslaan en verder gaan met de tweede regel naar beneden. Dus dit programma met 0 begint. Vervolgens telt maximaal 1. Het geeft 1 en controleert als 100 is. Omdat 1 niet hetzelfde als 100 is, zal het overslaan van de volgende regel en ga naar Goto A. Het zal dus ga terug naar Lbl A en op rekenen. Maar wanneer A gelijk aan 100 is, het zal gaan met de volgende regel, die Stop, zegt zodat het programma stopt.
De voorwaarde If Then Else
Maar misschien wil je het programma meer dan één ding te doen als het bereikt 100 te maken. Bijvoorbeeld maken weergeven '100 bereikt.' Natuurlijk kan je dat als volgt:
: 0→A
: Lbl A
: 1→A A +
: Disp A
: Als A = 100
: ClrHome
: Als A = 100
: Disp "100 is bereikt"
: Als A = 100
: Pauze
: Als A = 100
: Stop
: Goto A
maar op deze manier uw programma zal manier groter dan het zou kunnen zijn. Je kunt het ook doen als dit:
: 0→A
: Lbl A
: 1→A A +
: Disp A
: Als A = 100
: Vervolgens
: ClrHome
: Disp "100 is bereikt
: Pauze
: Stop
: Anders
: Goto A
Dit programma controleert als A = 100. Als het, zal het gewoon op gaan. Maar als het niet, het programma zal overslaan alles totdat het Else bereikt en vervolgens verder. Nu kunt u de opdracht Stop, omdat dan, als A = 100, zal eerst duidelijk het beginscherm dan beeldscherm de tekst, de pauze totdat u drukt op komen en dan er een Else-opdracht, is zodat de opdrachten voor het einde van dit stuk en het programma zal ophouden, dus uw programma zal als volgt uitzien:
: 0→A
: Lbl A
: 1→A A +
: Disp A
: Als A = 100
: Vervolgens
: ClrHome
: Disp "100 is bereikt
: Pauze
: Anders
: Goto A
Een manier van de notatie die is heel gebruikelijk is een If Then Else aandoening, zoals dit:
: Als A =...: vervolgens
:.....
: Anders
De: kan door gevonden door te drukken op ALPHA, 'punt'. U kunt de: in plaats van het toevoegen van een extra regel overal in het programma. U kon een hele programma schrijven op één regel, maar dat is niet erg handig, want met een per ongeluk druk op duidelijke en uw programma is volledig verwijderd, met uitzondering van de naam, dus mij verrichten niet recommanderen die.
Meerdere voorwaarden
Maar misschien wilt u het om te rekenen op en er vragen rekenen op telkens na 100 is toegevoegd. Dan kun je de 'en' en 'of' commando's, die kunnen worden gevonden door te drukken op de 2e, math, rechts. Uw programma moet als volgt uitzien:
: 0→A
: Lbl A
: 1→A A +
: Disp A
: Als A = 100 of A = 200 of A = 300 of A = 400 of A = 500
: Menu("GO ON?","YES",A,"NO",B
: Goto A
: Lbl B
Dit programma zal controleren als A = 100 of A = 200 of A = 300, enzovoort. Als een klopt, zal het het menu weergeven en geeft u de keuze om er op te rekenen of niet. Als dit niet het geval is, het zal ophouden, anders het zal rekenen op totdat opnieuw de voorwaarde waar is.
Een ander mogelijk dat meerdere voorwaarde is een gelijkaardig:
: Als A = 30 en B = 2
In deze zaak wordt gecontroleerd als gelijk aan 30 is. Zo ja, zal het controleren als B gelijk aan 2 is. Als deze beide waar het zal gaan met de regel direct eronder. Als een van deze voorwaarden niet geldt, zal het de volgende regel overslaan als normaal wanneer de voorwaarde onwaar is.
U kunt ook het combineren van deze twee soorten meerdere voorwaarden als volgt:
: Als A = 30 en B = 2 of A = 100 en B = 2
Ik denk dat je kunt achterhalen jezelf wat dit zal doen.
Nieuwe opdrachten:
Als
Vervolgens
Anders