Stap 12: Willekeurige getallen
Willekeurige getallen! Die heeft geen behoefte aan die? Willekeurig beslissen wat de volgende Tetris blok is, hebben onderweg spoken Pac-Man willekeurig rond en wat niet?
Eerst en vooral, is het onmogelijk voor de computer voor het genereren van echt willekeurige getallen, dat is waarom ze vaak gebruikt iets genaamd pseudo-random. Pseudo-random is, wanneer u sommige zeer grote functie die een of andere manier, via een soort logica genereert een nummer dat willekeurig aan ons lijkt. Voor video-games en normale dingen is dat soort willekeurige genoeg.
Dus, hoe doe ik dat in python? Codevoorbeelden zijn leuk!
# tell python that we want to use random numbersimport random # print a random number between 0 and 50.print random.randint(0,50)
Het is zo gemakkelijk zoals dat! U kunt ook het resultaat in een variabele opslaan en doen allerlei soorten magie met, als u zo wenst.
Laten we ons nummer gissen voorbeeld en verbetert de weergavekwaliteit ervan voor het gebruik van willekeurige getallen.
import random number =int(raw_input("Guess a number (between 1 and 100):")) randNumber = random.randint(1,100) if number == randNumber: print"You guessed correctly!"else: print"You guessed wrong. The solution was "+str(randNumber);
OK, is dat voorbeeld eigenlijk zeer uitdagend. Anyway, ik hoop dat je het concept. Ga naar de volgende stap voor meer informatie over lussen! (En uw nummer raden om programma te maken meer awesome) *.step-body > pre, de pre {achtergrondkleur: rgb(39,40,34); kleur: rgb(248,248,242); padding: 5.0px;} * #operators {rand: 1.0px effen zwart;} * #operators td, * #operators th {padding: 3.0px;}