Stap 5: kwadratische formule
Nu u een beetje bekend bent met het maken van een programma dat iets in de manier waarop die u het wilt weergeven, kunt u uw eerste functionele programma samenstellen. Dit programma berekent de discriminant en beide mogelijkheden voor X van een kwadratische vergelijking. Ik denk dat het is het beste om te beginnen meteen.Het eerste wat dat je doen is natuurlijk het maken van een nieuw programma. Geef het een leuke naam als ABC, Q.E. of iets dergelijks.
De input deel
Het eerste ding u wilt dit programma te doen is om u te vragen voor de waarden van A, B en C en onthouden van deze waarden. Natuurlijk u gaat nu een soort variabele te gebruiken: de waarde. U kunt deze brieven voorzien van een waarde binnen een programma op verschillende manieren op te geven. Het verschil tussen deze manieren is in de manier waarop die de vraag wordt weergegeven.
De eerste manier is met behulp van de opdracht Prompt (I/O, 2). Gewoon zeggen snelle A, B, C. Op deze manier zal eerst vragen voor A, dan B en vervolgens voor C. Als u het programma nu uitvoeren wilt, op zal uiterlijk vertoon u dit: (het simuleert de cursor)
prgmABC
A =?
Na de invoering van een waarde (bijvoorbeeld 1) op zal uiterlijk vertoon u dit:
prgmABC
A =? 1
B =?
En daarbij zal het zelfde met C:
prgmABC
A =? 1
B =? 5
C =?
Ik persoonlijk houd niet op deze manier, want ik houd niet van het vraagteken. Gelukkig zijn er verschillende meer manier.
De tweede manier is met behulp van de opdracht van de Input (I/O, 1). Deze opdracht werkt niet met de komma's, dus je gebruik maken van drie lijnen moeten zult te laten vragen voor drie waarden. Het programma moet er zo uitzien:
: Input A
: Input B
: Input C
En als je het uitvoeren, het moet er als volgt uitzien:
prgmABC
?�
Wanneer een waarde is opgegeven, zal het gaan om B:
prmgABC
? 1
?�
En het zal hetzelfde doen met C, ik denk niet dat ik nodig om u te tonen die. Ik ook graag niet, deze ene, want u niet wat het vragen zien om. De Input-opdracht heeft gelukkig een andere manier van het gebruik ervan. In plaats van 'Input A' moet u typt 'Input "A =", A'. Het deel tussen de aanhalingstekens alvorens de waarde wordt weergegeven en het vraagteken wordt verwijderd. U kunt geen tekst tussen de aanhalingstekens putt, maar ik denk dat "A =" en "A:" zijn de kortste. De '=' kan worden gevonden door te drukken op de 2e, math. Toen dit, moet het programma als volgt uitzien:
: Input "A =", A
: Input "B =", B
: Input "C =", C
Wanneer uitgevoerd verschijnt dit:
prgmABC
A =
En na het invoeren van een waarde:
prgmABC
A = 1
B =
En het zal hetzelfde doen voor de C. U kunt nu om het mooi maken, wissen 'prgmABC' van het scherm. Heb je al klaar geleerd hoe dat te doen: Voeg gewoon een ClrHome aan het begin van het programma. Nu moet je om echt klaar bent met het gevraagd deel te laten u tonen wat A, wat B is en wat C. Ik bedoel niet de waarde van die, maar waar zij zich in de formule. Om dit te doen, een lijn toevoegen tussen de eerste en de tweede regel en typ "Disp" AX² + BX + C = 0'. Het programma moet er zo uitzien:
: ClrHome
: Disp "AX² + BX + C = 0
: Input "A =", A
: Input "B =", B
: Input "C =", C
Wanneer uitgevoerd op zal uiterlijk vertoon u dit:
AX² + BX + C = 0
A =
Na het invoeren van een waarde voor A en B op zal uiterlijk vertoon u dit:
AX² + BX + C = 0
A = 1
B = 5
C =
De input deel is nu voltooid.
De berekening deel
Natuurlijk de sto > sleutel kan worden gebruikt binnen een programma aan, zodat u weg te doen. In dit deel is het werkelijke berekening plaatsvindt. Het is vrij eenvoudig. Ik neem aan dat u weet hoe de kwadratische formule is geformuleerd. Nou, is dat precies wat u hoeft te doen hier. Er zijn drie lijnen die u wilt typen:
: B²-4AC→D
: (- B - √ (D)) / (2A) →X
: (-B + √ (D)) / (2A) →Y
Zorg ervoor dat u de juiste minteken gebruiken en u vergeet niet alle haken!
De berekening gedeelte is nu voltooid.
Het deel van de uitvoer
Bij het blussen van iets, is het eerste ding dat u wilt dat een schone schrijfvlak, dus u moet schoonmaken van het startscherm met ClrHome. Nu wilt u het programma wil de waarde van de discriminant en beide mogelijkheden voor X. Uiteraard bent u gegaan dit doen met de uitvoer (opdracht. Dit deel van het programma moet als volgt uitzien:
: ClrHome
: Output(1,1,"DIS
CRIMINANT =
: Output(2,1,D
: Output(3,1,"X=
: Output(3,3,X
: Output(4,1,"OR
: Output(5,1,"X=
: Output(5,3,Y
Natuurlijk kunt u de lay-out. Ik ben alleen het geven van een suggestie.
Maar nu is er een probleem. Wanneer uitgevoerd, zal het u tonen wat u wilt weten en plaatsen een groot 'Done' doorheen. Je wilt dat niet, hè? Voeg de twee regels om dit te voorkomen, wij ook gebruikt in stap 4 om dit te voorkomen:
: Pauze
: ClrHome
Op deze manier uw programma is voltooid en moet er ongeveer als volgt uitzien:
: ClrHome
: Disp "AX² + BX + C = 0
: Input "A =", A
: Input "B =", B
: Input "C =", C
: B²-4AC→D
: (- B - √ (D)) / (2A) →X
: (-B + √ (D)) / (2A) →Y
: ClrHome
: Output(1,1,"DIS
CRIMINANT =
: Output(2,1,D
: Output(3,1,"X=
: Output(3,3,X
: Output(4,1,"OR
: Output(5,1,"X=
: Output(5,3,Y
: Pauze
: ClrHome
Probeer nu een programma net als deze, maar met een andere formule te maken. Als u van een goede formule bedenken kunt, gewoon wachten en aandacht tijdens de les van de wetenschap en scheikunde. Er passeert door een formule van nice. Nu als je niet naar school meer gaat, u door die verdomde smart moet u kunt denken aan een formule zelf, juiste?
Nieuwe commando 's
Gevraagd
Input