Stap 7: Spelen van het spel (Koom Valley regels)
Deze meer recente reeks regels heeft een verschillende initiële set-up en doelstellingen, maar wordt gespeeld met de hetzelfde bord en de stukken.
Doelstelling
Voor de dwergen te winnen zij de rots moeten verplaatsen naar de andere kant van de vallei - op een van de vijf pleinen aan de overkant van het bord waartegen de dwerg commandant zit. Voor de trollen te winnen ze de rots moeten vangen door het plaatsen van drie trollen ernaast (in elke gewenste richting inclusief diagonaal). Indien geen van beide partijen hun doel kan bereiken wordt het spel getekend.
Verkeer
Beweging is hetzelfde als klassieke plof behalve dat trollen nu maximaal 3 velden in elke richting (horizontale, verticale of diagonale) kunnen bewegen.
Dwergen mag verplaatsen, de rots in plaats van het verplaatsen van een dwerg stuk. Het kan slechts één vierkante inch elke gewenste richting verplaatsen. Worden verplaatst moet worden naast een dwerg en het moet ook naast een dwerg aan het einde van de beweging.
Vangt
Een trol vangt een dwerg door vertrappen eroverheen. Het beweegt in een rechte lijn uit een vierkantje naast de dwerg, door middel van het plein de dwerg brandt en landt op het lege plein onmiddellijk buiten. De vertrappeld dwerg is van het bord verwijderd.
Verschillende vangt mogen worden aangebracht in één beweging en een verandering van richting is toegestaan tussen vangt.
Dwergen vangen een trol door het verplaatsen van een dwerg, zodat de troll tussen twee dwergen in elke rechte lijn opgesloten ligt (inclusief diagonaal). De drie stukken, twee dwergen en een trol, moet alle in lijn.
Als de dwerg die is verplaatst ook een ander troll tussen zichzelf en een ander dwerg overlapt, is die trol ook gevangen
Vangt worden alleen gemaakt wanneer de vastgelegde kant een stuk beweegt. De rots kan worden verplaatst en komen te rusten naast drie trollen. Het kan alleen worden vastgelegd wanneer een trol wordt verplaatst.