Stap 6: Spelen van het spel (oorspronkelijke regels)
Details van de originele regels en de spelregels van de snel-play die zijn uitgebracht nadat ik mijn boord kocht zijn beschikbaar vanuit de Discworld Wiki pagina, maar ook presenteer ik hen hier omwille van de volledigheid, evenals een PDF-versie bij afdrukken & houden met uw eigen instellen:
Gameplay
Het diagram toont de aanvankelijke standpunten van het spel. "d" staat voor de dwergen, "T" vertegenwoordigt de trollen en 'X' voor de Thudstone.
Het achthoekige speelveld bestaat uit een vierkant bord van 15 door 15, waaruit een driehoek van 15 pleinen in elke hoek is verwijderd. De Thudstone is geplaatst op de centrum-veld van het bord, waar het gedurende het hele spel en kan niet worden verplaatst naar of via. De acht trollen zijn geplaatst op de acht aangrenzende vakjes grenzend aan de Thudstone en de tweeëndertig dwergen zijn zo geplaatst dat deze bezetten alle ruimten van de omtrek met uitzondering van de vier in dezelfde horizontale of verticale lijn als de Thudstone.
Een speler neemt de controle van de dwergen, de andere besturingselementen de trollen. De dwergen eerst verplaatsen
Op de dwarfs' turn, kunnen ze verplaatsen of smijten van een dwerg:
- Verplaatsen: elke één dwerg wordt verplaatst als een Schaken koningin, een willekeurig aantal pleinen in elke orthogonale of diagonale richting, maar niet naar of via elk ander stuk, Thudstone, dwerg, of troll; of
- Smijten: overal er is een straight (orthogonale of diagonale) lijn van aangrenzende dwergen op het bord, ze kunnen de voorste dwerg smijten in de richting blijft de lijn, zolang de ruimte tussen de voorsprong dwerg en de troll minder dan het aantal dwergen in de lijn is. Dit verschilt van een normale zet daarin de dwerg is toegestaan om het land op een plein met een trol, in welk geval de troll is verwijderd van het bord en de dwerg zijn plaats neemt. Dit kan alleen worden gedaan als de endmost dwerg kan het land op een trol door te bewegen in de richting van de lijn op de meeste zoveel ruimten als er dwergen in de lijn zijn. Aangezien een enkele dwerg een lijn van een in elke richting is, kan een dwerg altijd één spatie te vangen een trol op een onmiddellijk aangrenzende plein verplaatsen.
Op de trollen turn, kunnen ze verplaatsen of schuiven een trol:
- Verplaatsen: een trol wordt verplaatst als een Schaken-koning, een plein in elke orthogonale of diagonale richting naar een leeg vierkant. Nadat de troll is verplaatst, slechts een enkele dwerg op de acht aangrenzende vakjes grenzend aan de verplaatste troll kan optioneel worden onmiddellijk gevangen en verwijderd van het bord, naar eigen goeddunken van de speler van de troll; of
- Duw: overal is er een straight (orthogonale of diagonale) lijn van aangrenzende trollen op het bord, kunnen zij de endmost troll duw in de richting van de lijn, tot zo vele ruimten zoals er trollen in de lijn zijn blijven. Zoals in een normale zet, de trol kan niet landen op een bezette vierkant en eventuele (alle) dwergen in de acht aangrenzende vakjes grenzend aan haar definitieve standpunt kunnen onmiddellijk worden veroverd. Trollen kunnen alleen een duw maken als door het doen zodat ze ten minste één dwerg vangen.
De strijd is over wanneer beide spelers ermee akkoord gaan dat niet meer opnamen kunnen worden gemaakt door te blijven spelen, of wanneer een speler niet meer geldig bewegingen te maken heeft. Op dit moment tellen de spelers score: de dwergen score 1 punt voor elke overgebleven dwerg en de trollen score 4 voor elke resterende troll, met het verschil dat de ' eindscore '. De spelers moeten vervolgens verwisselen van zijden om te spelen een andere ronde, en de som van hun definitieve scores voor de twee veldslagen bepaalt de algehele victor.
Tactiek
De fundamentele algemene strategie voor de dwergen vormen een grote groep en voor de trollen te proberen en stoppen ze. Het is gewoonlijk beter voor de trollen op grote schaal worden verdeeld.
Een dwerg in de strategie is sterk afhankelijk hoe de trollen op het blok van de dwerg rukken. Een goede tactiek is daarom bereid zijn te offeren een paar dwergen vertragen een trollen die in gevaarlijke posities rukken te krijgen in de weg.
Een troll's strategie kan ook variëren, maar aan het begin van een wedstrijd krijgen in het duwen van lijnen wordt beschouwd als de beste tactiek.