PicChess (2 / 8 stap)

Stap 2: Video


De soort video interface gekozen was VGA, omdat het de Horizotaal en de verticale synchronisatie signalen van het beeld signaal gescheiden. Dat is de impportant te krijgen een goede verwoording van de afbeelding. Deze routine zou echt zwaar voor een 40 MIPS processor als het was beetje-geneukt, maar met behulp van de SPI en DMA modules het werd teruggebracht tot ongeveer 10% van de processortijd.
Met een beperkt RAM-geheugen van de processor (16k) moet de resolutie van de afbeelding worden gratly verminderd. De chossen resolutie waar 800 x 600 pixels 60Hz, dit is een standart-resolutie en elke monitor suports het. Een andere reden aan koos dit beeld was de pixel klok van 40MHz (frequentie die de pixels zijn serialized via de rgb-sinals).

Verklein geheugen consuption de interne buffer gewoon store een afbeelding van 200 x 150 en is dit opgeschaalde door de SPI draait op een kwart van de pixel klok, en herhalen van elke regel in de display 4 keer. Mo nocromatic afbeelding zodat de buffer en bandbreedte eisen laag zijn. Met deze overwegingen de buffer wordt gereduceerd tot 4Kbytes (u moet verdubbelen dit nummer omdat duble buffer wordt gebruikt) geven genoeg geheugen voor de andere routines uit te voeren.

Sommige grafische routines worden toegevoegd, zoals: plotLine,plotDot,plotSquare,plotCircle.They modfy de video buffer encapsulating het video module zodat de gebruiker niet hoeft te verwerken van de buffer. Tekst routines worden toegevoegd zodat de tekst kan worden geplaatst in het scherm op de vlieg. Een routine van BBT (bit block transfer) plaatst een char overal in het scherm zelfs als de positie niet afgestemd op de buffer byte is.

De manier waarop die de video wordt gegenereerd wordt uitgelegd in de laatste stap van dit instructable.

Gerelateerde Artikelen