PicChess (1 / 8 stap)

Stap 1: Hardware


Voor de hardware de grootste uitdaging is het selecteren van een processor met macht om te verwerken van de audio en video, en hebben nog genoeg kracht om lopen van het chess engine. De meest krachtige micro die ik had bij de hand was een DSPIC33F128MC804 van microchip, die ik gekocht om te beginnen met spelen rond met de DSPIC33F-familie. En dit leek een goed project om dit te doen.

Ik weet dat deze micro moest worden gebruikt voor de motorische controle, het heeft al die mooie randapparatuur en de DSP-instructies, maar laten we niet gebruik dit spul nu. De dingen die interessant zijn de SPI-module die kan gaan tot 10MHz, 40 MIPS kern 8 DMA-kanalen, 4 Output vergelijken modules, audio DAC.

De klok wordt uitgevoerd bij 80MHz, dit maakt het gebruik van de volledige processorkracht, en ook kan worden geschaald om een 10MHz klok voor de SPI-module dit noodzakelijk is door de video routine. Deze kloksnelheid wordt verkregen door de PLL blok in de DSPIC33F.

Als ik niet wat is DMA is een functie waarmee sommige randapparatuur weet overdracht van geheugen of naar het geheugen van de gegevens zonder tussenkomst van de CPU. (wiki referentie)

Met de processor gekozen voor de rest is ongecompliceerd.

  • Keyboard PS2 verbinding is zo simpel als twee weerstand net voor voorzorg (de 5v ingang pinnen van de micro moeten worden gebruikt).
  • Seriële RS232 met behulp van een ST232 als transceiver, geen interface nodig voor 3v3.
  • De temperatuursensor, een LM35 (10mV/ºC), hoeft alleen maar een low-pass filter in de uitvoer. Externe
  • SST25VF016B Flash geheugen comunnicate via SPI en 3v3 is dus gewoon een directe verbinding, twee weerstanden worden toegevoegd voor het geval er is een softwareprobleem en twee ingangen per ongeluk met elkaar zijn verbonden.
  • Audio-uitgang van de DAC is een 0.7v piek signaal. Versterking en ac koppeling worden gemaakt door een condensator en een LM380 in de typische toepassing van het gegevensblad, het is geschikt voor het uitvoeren van 2W met weinig vervorming.
  • VGA signaal zijn samengesteld van 2 TTL-signaal, gewoon een weerstand voor interfacing, en drie analoog RGB signalen. De ingangsimpedantie van een monitor is 75 ohm dus gewoon die een weerstand zou passen, maar het signaal moet een 0,7 amplitude voor volledige intensiteit in het scherm, door Ohm recht dit geeft 9.3mA meer dan de maximale stroom van de processor. Een 74HCT14 inversor geeft de huidige winst.

De voeding heeft drie uitvoer rails. Een 5V geregeld door een 7805, voor de hoogspanning-chips. Een rail 3v3 bevoegdheden de processor en het flash-geheugen, om 3v3 een LM317 net zoals beschreven in het gegevensblad wordt gebruikt. De versterker is aangesloten op de niet-gereglementeerde levering, want het moet de hogere spanning voor het aandrijven van de spreker.

Ik heb ontworpen weinig modules voor tampon ter een brood bord, zodat ze kunnen worden hergebruikt. Alle deze modules zijn in de project-bestanden. Sommige die heb ik gebouwd in een pre geboord pcb, dus er geen bestanden zijn, maar deze eenvoudig zijn te geschieden.

In het begin van deze stap er foto's van het project in mijn breadboard gemonteerd zijn, het schema is er ook, maar de eagle bestanden zijn in de project-bestanden.

Onderdelen lijst:
Aantal waarde
1 CRYSTAL 20MHz
1 CRYSTAL 32.768 kHz
1 74HCT14D
1 SST25VF016B
1 DSPIC33FJ128MC804-PT
1 LM380
1 LM35
1 LM317
1-7812
1 ST232
1 LED 5MM
2 1N4004
2 220R 1/8W
1 390R 1/8W
5 1k 1/8W
5 1k 1/8W
3-10 k 1/8W
4 22pF 50V
7 100nF 16V
4 10uF 25V
1 470uF 16V
1 DB9 vrouwtje
1 DB15 vrouw
1 MINI-DIN6
1 pinhead bar

Gerelateerde Artikelen