Mobiele robotica met Scratch: het integreren van kras, Arduino en Bluetooth


Voor een lange tijd we moeite met de taak van het creëren van een eenvoudige, goedkope, platform-onafhankelijke, betrouwbare en stabiele strategie van integratie van kras en Arduino op zodanige wijze dat u helemaal zelf gebruiken kon om te leren van de beginselen en de programmering van mobiele robots (met inbegrip van auto's en wandelaars) aan Midden schoolgaande kinderen.

Voor deze strategie die we de volgende eisen voldoen:

  • Gebaseerd zijn op open en vrije platformen of op minste platformen beschikbaar zonder kosten, met een uitgebreide en betrouwbare ontwikkelaars gemeenschap;
  • Ten minste draaien op Linux, en bij voorkeur op zowel de PC x86 en de Raspberry Pi;
  • Ondersteuning uitbreidbaar, stand van de techniek kras dialecten zoals MIT Scratch 2 en SNAP!;
  • Ondersteuning van de draadloze communicatie met low-cost Robotics/fysieke Computing platforms zoals Arduino met behulp van een goedkope draadloze communicatiekanaal zoals Bluetooth, betrouwbaar bruikbaar zonder mededeling jam in een klaslokaal met ten minste 15 verschillende groepen werken op hetzelfde moment aan verschillende projecten verbinden met ten minste 15 verschillende computers;
  • Stabiel en betrouwbaar genoeg is om te kunnen worden gebruikt in de familie programmering Workshops en de middenschool Robotics klassen;
  • Worden eenvoudig genoeg om te worden beheerst door onderwijzers met wat achtergrond in Computing.

Het antwoord op deze quest schijnt eenvoudig te zijn: "nemen een computer met een kras 2.0 of module! installatie, download en installeer een van verschillende Kras aan Arduino interfaces die beschikbaar zijn op het Internet, neem een Arduino met Firmata, een Bluetooth-module op de top van het vasthouden en, wham!, u uitvoert!"

Toen we begonnen met het proberen, meer dan een jaar geleden, we ontdekte al snel dat, zelfs als de meerderheid van de benodigde informatie min of meer beschikbaar op het Internet is, allermeest naar de belemmeringen bevinden zich in de details: soms een Scratch 2.0 Offline installatie op Linux is geslaagd, soms niet; Bluetooth-communicatie koppig geweigerd om te werken voor een module en, net als magie, plotseling werkte samen met een andere module met exact dezelfde specificaties, enzovoort.

Dus besloten we om wetenschappelijk en naar de grond van elk van de problemen die we ondervonden, begrijpen en oplossen van hen, en produceren een aantal tutorials die eenvoudig zijn en duidelijk genoeg voor de onderwijzer met wat Computing achtergrond of de technologie-interessante ouder die wil beginnen met het onderwijzen van visuele programmering-gebaseerde Robotics of Physical Computing aan kinderen met behulp van open platforms.

We kwamen met 4 tutorials die aanval van elk van de grote problemen die we tegenkwamen. Deze tutorials niet alleen een beschrijving precies gaat gebeuren en waarom we ook bespreken wanneer u hoeft te doen van alle stappen en wanneer u kunt weglaten sommige. Bovendien leggen we in een eenvoudige taal, waarom iets moet aan worden gedaan op een zodanige wijze en niet anders.

Hier zijn ze:

  1. How to Install MIT Scratch 2 off line Editor op Linux
  2. Hoe installeer ik de mededeling van de kras/Arduino
  3. Het configureren van uw Bluetooth-Module voor de communicatie tussen kras en Arduino
  4. Mobiele robotica met Scratch: het voorbereiden van uw Linux-PC, Arduino en kras te communiceren draadloos via Bluetooth

Als u zien wat we doen wilt, hebben we een blog waar we zijn zetten een aantal van de experimenten die zijn als gevolg van dit werk. De posten zijn in het Portugees, maar ze zijn vol van beelden en video's die voor zich spreken.

Hieronder zijn twee voorbeelden van berichten van kras gestuurde mobiele robots. We bouwden de meesten van hen met behulp van goedkope plastic gebouw kits met grote schroeven. Het idee was om test bouwmaterialen die kan worden ingezet in de klas en die eenvoudig kon worden verwerkt en snel door de kinderen, zodat zij kunnen doen een beetje techniek en bouwen de hele modellen zelf tijdens de lessen (in plaats van ready-to-run robotica platformen met minimale impact op het onderwijs). We begonnen met verschillende kits beschikbaar op eBay en eindigde met een bouwmateriaal geproduceerd specifiek voor scholen ATTO Educacionalgenoemd:

Het is de bedoeling van deze blog om ideeën voor projecten die nuttig zijn in het kader van een Robotics klasse of workshop voor jonge geitjes kunnen te verzamelen. We verwachten spoedig te hebben van de meest veelbelovende projecten in deze categorie gevalideerd met hen en op onze website.

De Computing op initiatief van de School

Als onderdeel van onze Computing op initiatief van de School (http://www.computacaonaescola.ufsc.br) lopen hetzij als onderdeel van school programma's of zelfstandig we familie workshops. De workshops zijn gericht op kinderen (6-14 jaar) vergezeld door een ouder (of enige vorm van volwassen familielid of vriend).

Tijdens de workshop deelnemers leren hoe een kleine project in kras implementeert. We kiezen voor projecten waar leren hoe te programmeren gaat om eenvoudige beweging en ziet er opdrachten, alsmede gebeurtenissen, conditionals, en lussen met ook sensing opdrachten en operatoren. Terwijl onderwijs naar programma presenteren we ook computing basisbegrippen zoals een goed begrip van algoritmische probleemoplossende (probleemstelling, implementatie en testen cyclus), samenwerking in de vorm van paar programmering evenals dien verstande dat een computerprogramma een reeks stapsgewijze instructies om te worden nagespeeld.

Wij ontwikkelen ook educatieve eenheden voor het aanleren van computing-school programma's. Wij ontwikkelen momenteel een interdisciplinaire Scratch game programmering 12-uurs voor basisscholen en een 24-uurs eenheid op fysieke computing met kras en een lowbudget Arduino-kit voor Midden scholen.

C. Gresse von Wangenheim, A. von Wangenheim. Spel programmeren in familie Workshops onderwijs . IEEE Computer Magazine, 47(8), augustus 2014. Ook verkrijgbaar bij [ResearchGate].

Gerelateerde Artikelen

Mobiele robotica met Scratch: een Arduino gebaseerde insect-achtige Walker bouwen en programmeren met Scratch

Mobiele robotica met Scratch: een Arduino gebaseerde insect-achtige Walker bouwen en programmeren met Scratch

Laten we scurry rond? Dit is een Arduino gebaseerde, gemakkelijk om te bouwen van de versie van het insect-achtige walker gemaakt met kapstok draad en oorspronkelijk ontworpen door Jerome Demers (Zie ook dit instructable) en Gareth Branwyn. Het komt
Het integreren van een Motor in een fischertechnik aandrijving

Het integreren van een Motor in een fischertechnik aandrijving

dit instructable toont hoe te integreren een "gevonden" motor (in dit geval een Tamiya elektrische motor) met een katrol aandrijving van fischertechnik.Ik speel met verschillende educatieve manipulatives voor een levende. (Bezoek www.weirdrichar
Hack-A-Lamp of over het bepalen van de Arduino met uw smartphone

Hack-A-Lamp of over het bepalen van de Arduino met uw smartphone

Ik heb een ikea lamp in mijn condo, het werkt goed, draait op, bochten af.. die alles wat het doet. Het is nodig saai, nietwaar? Ik zat te denken, wat als ik het kappen? RGB LED's kom dan naar mijn hoofd en ideeën begon te stromen.Op het werk wist ik
Verwerking met behulp van het model van de arduino proteus

Verwerking met behulp van het model van de arduino proteus

Deze toepassing nota wordt beschreven hoe u verwerking metde LabCenter Proteus-software voor het simuleren van de Arduino via een virtuele COMPoort.Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de gebruiker vertrouwd met Proteus, de ArduinoIDE en de verwerking I
Motor rijden met android met behulp van de arduino en bluetooth

Motor rijden met android met behulp van de arduino en bluetooth

Hey vrienden!! Dit is mijn eerste instructable ooit en vandaag ga ik u tonen hoe te rijden 2 motoren met android met behulp van de arduino en een goedkope Bluetooth-module. Dit project kunnen zeer nuttig zijn voor jou om te bouwen van robots die door
Hoe het bouwen van een Arduino Powered Schaken Playing Robot

Hoe het bouwen van een Arduino Powered Schaken Playing Robot

te oordelen naar het zuivere aantal Schaken verwante Instructables, ik denk dat het veilig om te zeggen de Gemeenschap geniet van het spel.  Het kan moeilijk zijn, echter om te vinden iemand die speelt op hetzelfde niveau u doen.  Om op te lossen dit
ChipKIT dp32 instellen voor het gebruik van de Arduino IDE

ChipKIT dp32 instellen voor het gebruik van de Arduino IDE

Ken jij dat u kunt programmeren uw chipKIT bord of elke PIC32 chip met behulp van de Arduino IDE? Het is eigenlijk heel eenvoudig. Deze tutorial zal laten zien hoe uw chipKIT dp32 instellen voor gebruik van Arduino IDE te ontwikkelen. Merk op dat dez
Hoe het bouwen van een Arduino Uno op een BreadBoard

Hoe het bouwen van een Arduino Uno op een BreadBoard

Als je net als en mij en geniet van elektronische bouwprojecten dan u zou hebben samengewerkt met de Arduino Uno. De Arduino uno is de meest populaire micro controller van de serie en heeft een grote collectie van bibliotheken die werken met het zeer
Stappen voor het instellen van de Arduino IDE voor NODEMCU ESP8266

Stappen voor het instellen van de Arduino IDE voor NODEMCU ESP8266

In de onderstaande Instructable zullen we leren hoe te installeren van de Arduino IDE voor ESP8266 zodat tegen het einde van dit Instructable we arduino code op ESP8266 uitvoeren kanStap 1: De Arduino IDE Software installerenArduino IDE software inst
Een draadloos gecontroleerd, de Raad van het bericht van de Arduino-Powered

Een draadloos gecontroleerd, de Raad van het bericht van de Arduino-Powered

bouwen zelf een draadloos gecontroleerde, Arduino aangedreven message board!Hier is een eenvoudig project waardoor een draadloos programmeerbaar message board. Het gebruik XBee modules ten behoeve van een draadloze seriële verbinding tussen uw comput
Hoe te meten van de prestaties van het netwerk van de Arduino

Hoe te meten van de prestaties van het netwerk van de Arduino

Wanneer ik een IoT-project met Arduino & Ethernet shield voorbereiden.Ik wil weten van de prestatiegegevens van een netwerk van Aruidno om te controleren van een bandbreedte budget voor nieuwe IoT-Project.En ik ontdekte Arduino site, google, enzovoor
Hoe het bouwen van een Arduino synth

Hoe het bouwen van een Arduino synth

dit is een super eenvoudig en gemakkelijk aanpasbaar kleine synthesizer. Dit is mijn eerste keer met behulp van de Arduino en ook met acryl, beide ik erg leuk om te werken met al gevonden.  Dit is ook mijn eerste Instructables dus hopelijk heb ik uit
How to get rid van de domme ".hex niet zulke vijl" fout bij het uploaden van de Arduino!

How to get rid van de domme ".hex niet zulke vijl" fout bij het uploaden van de Arduino!

Dit Instructable krijgt u stap voor stap instructies voor het maken van een Arduino Diecemella eigenlijk uploaden homebrewed code, in plaats van slechts voorbeelden op Windows XP.Stap 1: Download de drivers van FTDISla deze stap als u kunt een voorbe
Het aandrijven van een Arduino zonder draden

Het aandrijven van een Arduino zonder draden

wilt ooit gedacht aan het voeden van een Arduino zonder draden? Het uitchecken.Stap 1: Krijgen deze spullen u deze daarvoor nodig hebt.1.Arduino(must)2. batterijhouder (6v)3.4 x AA batterijenIedereen proberen met een 9v batterij. Als werken, post een