Stap 8: Leren enkele veelgebruikte termen van muziek
Deze lijst bevat een heleboel gangbare termen die zijn gegooid rond in het rijk van de muziek. Doen een snelle "Ctrl + F" om de pagina te zoeken en zien of het woord dat u zoekt hier is.
Woordenboek:
ADSR (aanval, verval, Sustain en Release): Een verzamelterm die betrekking heeft op de vier belangrijkste kenmerken van een notitie. Denk aan ADSR als de vier stappen van het indrukken van de toets op een piano toetsenbord.
- Aanval is hoe snel een notitie bereikt zijn piek-volume. Een snelle aanval is een scherper geluid en een langere tijd van de aanval betekent dat het geluid zal langzaam vervagen.
- Verval is hoe lang het duurt voor de notitie te laten vallen van het piek-volume is naar het verval volume.
- Sustain is hoe lang de notitie blijft op zijn normale volume.
- Release is de hoeveelheid tijd die nodig is voor de notitie naar normale volume naar niets nadat de toets wordt losgelaten.
Als een illustratie illustratieve (en enigszins gebrekkig): laten we zeggen dat je een toets op een piano, en het ingedrukt. De hamer binnen hits de strijkers, creëren van een snelle en luide aanval tijd. Het geluid zal snel verval naar een normale volume, waar het zal blijven hangen vanwege houden duur zijn (aangezien je vinger de piano toets ingedrukt is, zodat het vrij trillen). Het moment dat je loslaten van de toets, de snaren wordt gedempt en de tijd die nodig is om van te gaan ondersteunen volume tot geen volume is de release tijd.
Arpeggio ("arp"): een arpeggio is gewoon een opeenvolging van noten die in octaven zijn gerangschikt. Bijvoorbeeld, een 3 octaaf "up" arpeggio op C# 3 (de derde C#-toets op de piano) zou beginnen bij C# 3, dan spelen de C# 4, dan C# 5, en dan terug opnieuw beginnen op C# 3 totdat de toets wordt losgelaten. Evenzo zou een 3 octaaf "down" arpeggio op C# 3 spelen C# 3, dan C# 2, dan C# 1, en vervolgens de cyclus opnieuw beginnen. Arpeggio's zal hebben meestal de opties van een "up" arp, "arp,"op en neer"arp, down" en "random" arp.
Koor: een effect hebben dat gebruikmaakt van een combinatie van vertragingen en pitch verschuiven om de illusie van meerdere exemplaren van hetzelfde instrument te creëren.
Knippen: audio vervorming die optreedt wanneer het volume of de krijgen probeert te overtreffen de mogelijkheden van de hardware/software. Knippen moet tot elke prijs worden vermeden.
Compressor: een effect dat glad uit muziek door verhoging van de lage volumes en verlagen hoge volumes, waardoor het totale verschil tussen het hardste geluid in de muziek en het zachtste geluid in de muziek.
Vertraging: Een chique woord voor een "echo"-effect. Echos kan worden aangepast om harder zachter, korter, langer, enz.
Dynamics: het volume van een notitie.
Equalizer (EQ): klaren is een techniek om het wijzigen van de eigenschappen van het gezonde spectrum te accentueren of bepaalde frequenties afleiden. EQ'ing kunnen worden uitgevoerd op afzonderlijke instrumenten (zoals het vergroten van de high-end van de audio spectrum aan het maken van een hi-hats een weinig fuller), of naar een liedje als geheel (om af te ronden de algemene "feel" van een melodie). EQ'ing is ongelooflijk belangrijk ter voorkoming van knippenen om te voorkomen dat het totale geluid van het lied steeds te "modderige".
Fader: een glijdende (of roterende) vorm van volumeregeling.
Flanger: Een effect hebben dat deel van de output-feeds terug in de input, die deels wordt gevoed terug in de uitvoer, enzovoort. Dit leidt tot wat bekend staat als resonantie (zie "resonantie"), die wijst op de pieken en dalen van het geluid.
Winnen: hoeveel het programma wijzigt een signaal. Hoge winst betekent grote hoeveelheden van geluid.
Gating: een effect dat het volume omhoog en omlaag bij een bekende snelheid draait. Dit maakt een "stotteren"-effect dat kan worden gebruikt op vele verschillende geluiden.
Hertz: de schaal voor het meten van de toonhoogte van een geluid. Het hoorbare geluid spectrum is tussen 20Hz en 20.000 Hz (ook weergegeven als 20kHz). In feite, negeren meest voorkomende mediaspelers alles onder 20Hz en boven 20, 000Hz, zodat is het wijs om geen geluiden buiten die frequenties om geheugenruimte te besparen. Bass-geluiden zijn zuinig naar de zitvlak bij 20 Hz en hoge doordringende frequenties zijn gevonden in de buurt van 20, 000Hz.
Mixer: de apparaat/plugin, die neemt alle van de geluiden en effecten op hen van toepassing. De mixer is waar alle van de audio wordt gerouteerd via alvorens output naar de luidsprekers.
Panning: pannen verwijst naar de stereo-uitgang van de muziek. Als u een instrument links pan, zullen het meer hoorbaar in de linker luidspreker, en minder hoorbaar in de rechterluidspreker. Ook als u een instrument naar rechts pannen, zullen het meer hoorbaar in de juiste spreker, en minder hoorbaar in de linker luidspreker. Pannen kunt u sommige "ruimte" toevoegen aan uw mix door instrumenten te geven hun eigen standpunten in de stereo uitgang, waardoor het geluid meer dynamisch en divers. Bassen en kick drums zijn bijna altijd gepositioneerd in het midden, terwijl de hogere instrumenten en hoeden meestal laten links draaien zijn of rechts. Een gebrek aan pannen zal soms de muziek geluid vertroebeld maken of muddy, aangezien al de geluiden wilt beslaan dezelfde ruimte stereo.
Pitch: de relatieve "Hoogheid" of "laagheid" van een notitie.
Phaser: Een effect zoals de flanger, een phaser benadrukt doelgericht verschillende pieken en dalen van een instrument van hoorbaar geluid spectrum. De positie van de pieken en dalen is veranderd na verloop van tijd, het creëren van een "glijdende" effect.
Resonantie: verwijst naar synchrone trillingen in het geluid, verwijst ook naar hoeveel een geluid kwalificeert als diep/volledig.
Galm ("reverb"): Een effect dat maakt gebruik van algoritmen om na te bootsen het geluid reflecties van grote kamers, gangen, enz. Krachtiger reverb plugins kan zelfs kunt u kiezen het aantal muren in de virtuele ruimte, de grootte van de kamer, en of de "muren" afspiegeling meer hoge frequenties of lage frequenties.
Tremolo: Een tremolo is een snelle variatie in de toonhoogte of het volume van een notitie, het creëren van een lichte "wiebelen" geluid aan een notitie.
Snelheid: zoals dynamics, snelheid naar het volume van een notitie verwijst. Het wordt echter meestal gebruikt om te verwijzen naar het werkelijke volume van een notitie, in plaats van de beoogde omvang van een notitie.