Stap 12: sterven
Vóór sterven van het stuk hebben we een aantal tests van verschillende kleurencombinaties en verdunningen om te zien wat zou werken het beste met het formulier. Aangezien de verschillende diktes van vilt ook lichtjes verschillende dichtheden zijn, en wol een natuurlijk materiaal is, zal er wat variatie in de manier waarop die de kleurstof in beslag van segment tot segment genomen wordt. In plaats van accentueren dat bovendien door het variëren van de kleur, we een enkele kleur over het hele stuk gebruikt en laat licht, produceert schaduw en het vilt zelf een scala van tinten. We pakte een neutrale lichtgrijs gemaakt van een sterk verdunde zwarte vloeibare kleurstof.
Wij een wegwerp afgestudeerd spuit om de juiste verhouding van kleurstof om het water gebruikt en toegepast de kleurstof met een spray fles, mengen van nieuwe batches zo nodig.
Wij gespoten het hele stuk met gewoon water aan het temperen van het volledig. Wij vervolgens gespoten met de kleurstof op, bezig met secties tegelijk, elk gebied grondig te verzadigen met de verdunde kleurstof alvorens naar de volgende.
De zijkanten van de segmenten--het oorspronkelijke geperst oppervlak van het blad--meer resistent zijn tegen de kleurstof dan de vers geslepen oppervlakken, zodat we de kleurstof in het vilt gemasseerd en ging terug over deze gebieden een paar keer, allemaal terwijl het stuk nog nat was.
De onderzijde is zichtbaar wanneer het geïnstalleerd op de basis, dus het was belangrijk dat we beide zijden dekken. Nadat we het gehele buitenoppervlak van het stuk had geverfd, we het verwijderd uit de basis, het omgedraaid op een dropcloth en deed de onderkant.
Voordat de kleurstof droogt kan het heel vlekkerig en ongelijke kijken! Gelukkig had onze tests bewezen dat tegen de tijd dat het droogt het wordt meer uniforme, veel lichter in kleur krijgt, en een mooie aquarel-achtige uitstraling heeft.