Stap 9: Begin programmeren.
Nu dat we de onderdelen bekabeld, zullen we werken aan het programma. Zorg ervoor dat u geen geen batterij of andere voedingsbron, verbonden met de breadoard, dit zal merk uw systematiek van de experimentator zijn macht te verkrijgen van de stekker van de ISP. Steek de USB-programmeur in de USB-aansluiting op uw computer en het uiteinde van de kabel in de 10-pins mannelijke header op het breadbord van uw Tiny2313.
BASCOM-AVR starten door te dubbelklikken op het pictogram. In het bewerkingsvenster (het grootste wit venster in BASCOM-AVR) typt u het volgende:
' Titel:
' Auteur: Art-Granzeier, Granzeier Consulting
' Datum:
' Beschrijving:
' Configuratiesectie
$regfile = "ATtiny2313a.dat" ' opgeven van de micro
$crystal = 1000000' frequentie voor interne RC klok
$hwstack = 32' standaard - gebruik 32 voor de hardware-stack
$swstack = 10' standaard - gebruik 10 voor de SW stack
$framesize = 40' standaard - gebruik 40 voor het frame-ruimte
' Hoofdprogramma
Einde
Uw naam gebruiken, in plaats van mij, in de lijn van de auteur, natuurlijk.
(Dit is in het bestand van de Template.bas die hieronder zijn toegevoegd. U kan kopiëren en plak de inhoud van Template.bas in de programmering venster van BASCOM.)
Dit heet een sjabloon; het is gewoon een skelet, waarop we ons echte programma kunt bouwen. We beginnen elke nieuwe programma met deze sjabloon, en dan moeten we niet zorgen te maken over de fundamentele "huishouding." Uw sjabloon opslaan door te klikken op bestand en vervolgens te klikken op Opslaan als. In het dialoogvenster Opslaan als, geef het de naam 'sjabloon'. Van nu af aan, wanneer u maken van een nieuw programma voor uw Tiny2313 experimentator systeem wilt, zult u door de sjabloon te laden en vervolgens de naam te wijzigen. Als u ooit, per ongeluk, verwijderen of overschrijven van uw sjabloon, kan u opnieuw maken, gewoon door de bovenstaande stappen opnieuw te volgen.
Een computer, zoals de Tiny2313A zal normaal gesproken een programma vanaf de bovenkant, en zijn manier neer werken via het programma uitvoeren. Dit heet "top down" programma uitvoering. Het is werkelijk vrij eenvoudig, het is net als wanneer u iemands Routebeschrijving; je begint aan de bovenkant, en werk je weg door de richtingen, net als normale lezing.
Neem een dichtere blik op wat is hier gaande er. Bericht dat de eerste vier regels al beginnen met de apostrof (enkel aanhalingsteken, of '), dit vertelt de BASCOM-compiler dat alles op die regel is een reactie, en om het te negeren. Opmerkingen zijn toegevoegd aan programma's, zodat u, de programmeur, kan vertellen wat het programma doet. Aan het begin geven we alleen identificerende informatie over het programma. In feite, dit heet de sectie voor identificatiegegevens van het programma.
De volgende sectie, die met een ander commentaarlijn begint, bevat wat richtlijnen worden genoemd. Deze lijnen, die elk beginnen met het dollarteken ($), zijn het leiden van de BASCOM compiler zelf instellen. Als de commentaar lijn geeft aan, dit is het begin van de configuratiesectie. Deze eerste vijf lijnen zijn echt buiten het bestek van deze inleiding, maar als je kijkt naar de lijnen die u zojuist hebt ingevoerd, kunt u al een beetje vertellen over deze richtlijnen. De eerste richtlijn, bevat soort de naam van de microcontroller op uw Tiny2313 experimentator systeem. Aangezien BASCOM uw basisprogramma voor vele verschillende microcontrollers in Atmel's AVR-familie converteren kunt, moet het weten precies die chip naar doel; deze opdracht regisseert BASCOM converteren uw programma naar de ATtiny2313. Voor nu kun je gewoon de lijnen van de richtlijnen van de configuratiesectie zoals ze boven zijn.
De laatste regel in onze sjabloon is de verklaring van het einde. Elk programma moet eindigen met een einde-instructie om te voorkomen dat het programma starten door de ingebouwde resets.
Nu dat we dit kader, de sjabloon, set up, kunnen we op met schrijven onze eigen programma's – en, met het kader gedaan, zal zij een vrij eenvoudige taak. Met de sjabloon (zoals hierboven – Vergeet niet, uw naam gebruiken als de auteur, niet de mijne,) in uw bewerken scherm, een nieuw programma starten door te klikken in het menu bestand en vervolgens te klikken op Opslaan als... vermelding. Wanneer het dialoogvenster Opslaan als verschijnt, geef het programma een naam door LED Test 01 in het veld bestandsnaam te typen en klik vervolgens op de knop Opslaan onder aan het dialoogvenster. Merken, aan de bovenkant van het venster BASCOM-in de blauwe titelbalk, dat BASCOM de naam van uw nieuwe programma toont. U bent nu klaar om te beginnen met het invoeren van uw nieuwe programma.
Beginnen met het bijwerken van de sectie voor identificatiegegevens van het programma als volgt:
' Titel: LED Test 01
' Auteur: Art Granzeier, Granzeier Consulting (nogmaals, gebruik uw naam)
' Datum: 13 Oct 13 (gebruik de datum van vandaag)
' Beschrijving: een LED inschakelen
Vervolgens, ga naar de onderkant van de configuratiesectie (rechts onder de $framesize-richtlijn) en voeg de volgende regel:
Config PortB = Output
En na het hoofdprogramma commentaarlijn, voeg de regel:
instellen
PortB.0 ' LED inschakelen
Dus, uw hele programma moet uitzien:
' Titel: LED Test
' Auteur: Art Granzeier, Granzeier Consulting (nogmaals, gebruik uw naam)
' Datum: 13 Oct 13 (nogmaals, gebruik de datum van vandaag)
' Beschrijving: een LED inschakelen
' Configuratiesectie
$regfile = "ATtiny2313a.dat" ' opgeven van de micro
$crystal = 1000000' frequentie voor interne RC klok
$hwstack = 32' standaard - gebruik 32 voor de hardware-stack
$swstack = 10' standaard - gebruik 10 voor de SW stack
$framesize = 40' standaard - gebruik 40 voor het frame-ruimte
Config PortB = Output
' Hoofdprogramma
instellen van PortB.0 ' Zet LED op
Einde
Voordat we dit in de Tiny2313 downloaden, neem dan een kijkje op deze lijnen. De sectie identificatie is net zoals we besproken. Het is gewoon een aantal opmerkingen, aan u, u te laten weten wat het programma verondersteld wordt te doen. Het begin van de configuratie sectie, ten minste de verklaringen van de richtlijn, is hetzelfde als we eerder beschreven. Het enige wat nieuw is in de configuratiesectie is een verklaring die is nieuw voor ons. Die lijn (Config PortB = Output) vertelt de controller poort B instellen als een uitvoerpoort. Poort pinnen kunnen worden ingesteld op het spanningsniveau op de pin (0V of 5V,) genaamd input, lezen of om een spanning (0V of 5V) op de pin, dit heet uitvoer. Voor dit programma willen wij de pin worden een vermogen; Zo stellen we de poort om uit te voeren. We hebben controle over individuele pennen van een haven, maar voor dit voorbeeld, is het makkelijker om gewoon stel de hele poort aan output.
Ten slotte komen we bij het vlees van het probleem. De nieuwste lijn van dit programma (PortB.0 instellen) is eigenlijk het deel dat het werk doet. De set-instructie vertelt de controller te maken een hoge pin, of stel het plus 5 volt. De rest van deze verklaring vertelt de Tiny2313 controller welke pin instellen op hoog, PortB.0. Neem een kijkje op het diagram van de Tiny2313 chip; Merk op dat de pin-nummer 12 op de chip is geëtiketteerd als PB0. De P-deel van het vertelt ons dat er een poort – die bestaat uit een reeks van pins, elk waarvan worden kan ingesteld of gevoel een spanning (0V of 5V) en reageren op het (de pin heet een bijdrage als het dit doet) of het kan output een spanning (0V of 5V) die kunt lichten, Relais , motoren of andere dingen (de pin heet dan een uitvoer.) Zoals de reactie, op die lijn, noemt, zal dit de LED op die pin licht. Poort B is een van de vier beschikbare poorten van de Tiny2313.
Nu hebben we ons programma geschreven, moeten we omzetten in machinecode, en vervolgens het programma verzenden met de controller (of downloaden.) Herinner me van vroeger, dat het proces van het omzetten van een programma van een mens-achtig-taal, zoals BASIC, in een machine-taal heet compileren. Om het programma te compileren, zal u wilt klik op het menu van het programma en klik op Compile. Hiermee start u de compiler dat uw programma zal omzetten in iets dat de ' 2313-chip kan begrijpen en het machine-programma is opgeslagen in de BASCOM buffer gebied, klaar om te verzenden naar de Tiny2313-chip.
Nu dat uw machine-taal programma in de buffer is opgeslagen, moet u de buffer verzenden de microcontroller-chip. Klik op het menu van het programma opnieuw, en klik vervolgens op verzenden chip, in de buurt van de onderkant van het menu. Dit opent een nieuw venster van de programmeur. Hier ziet u de buffer in het hoofdvenster van het venster van de programmeur. De buffer om naar te verzenden de microcontroller, klik op de Chip-menu en klik op Autoprogram. Uw programma zal worden verzonden naar de Tiny2313 en vervolgens het venster programmeur zal verdwijnen.
Neem een kijkje op uw Tiny2313 experimentator systeem; zoals u ziet, dat nu de meest rechtse LED brandt. Mijn complimenten gaan in volgorde. Gaat mooi, hè?