Stap 4: Objecten selecteren met MEL
Selectie is hoe we aangeven welk object zal worden geopereerd. Meestal we iets selecteren door te klikken op het/de object(en) zijn we geïnteresseerd in en vervolgens verplaatsen of roteren of het vervormen naar onze wens.
Aangezien wij zult worden scripts, moeten we kunnen items selecteren zonder erop te klikken. Geluk voor ons, Maya geeft alle objecten die zijn gemaakt van standaardnamen als geen specifieke naam is opgegeven. Wij kan een query uitvoeren van Maya voor objecten die een bepaalde naam of een voorvoegsel in hun naam hebben.
Ga je gang en maak een paar blokjes in je scène met behulp van visuele interface van de Maya's. Open nu de Outliner (weergegeven in de eerste foto). Hier ziet u de kubus-objecten die u net hebt gemaakt. Alle kubussen namen vertegenwoordigen, worden voorafgegaan door "pCube" , en vervolgens een nummer. Selecteer een kubus met MEL gebruik de opdracht "Selecteer" als volgt:
Groot, maar wat als we wilden Selecteer alle kubussen? Dit is een beetje complexer, maar doenbaar! Eerst moeten we een of andere manier een lijst van alle objecten in de scène en filteren van de selectie omvat alleen objecten die worden voorafgegaan door pCube. We kunnen gebruiken een * (aka wildcard) teken om aan te geven dat wij om alle objecten met een bepaald voorvoegsel te selecteren.
Dus u kunt de objecten in de scène met het voorvoegsel "pCube" gebruiken het ls commando:
Een ding om op te merken is dat we het ls -l "pCube *" commando had omringd door de ' teken. Dit is erg belangrijk, vertelt dit in feite Maya te converteren / pijp van het resultaat van de commend in een string-matrix.
Hier slaan we de selectie in een variabele met de naam kubussen! Dan lopen we de select-opdracht alle kubussen te selecteren:
Als alles wanneer volgens plan, moet u alle uw kubussen geselecteerd (getoond in de tweede foto).