Stap 1: FAQ
Wat is El Jugador?
El Jugador is een open-source, DIY video game console, het is ontworpen om te zitten op de top van de Propeller-Platform en verbindingen tot stand brengen gamepad, video / audio, en de SD kaart.
Hoe je het programma?
Net als elke Propeller geprogrammeerd, het kan worden geprogrammeerd in C, Spin of vergadering. Mijn favoriet is Spin. Later, ik zal je laten zien 'Hello World' — het hele programma is 8 lijnen!
Het heeft ook een bootloader, zodat u programma's uitvoeren kunt zonder te hoeven programmeren van hardware. Je schrijf uw programma, kopieert u het naar een SD-kaart en plaats de SD-kaart in El Jugador. Wanneer op opwaarts zelfstart, uw controller te gebruiken om het spel/programma dat u wilt afspelen te selecteren.
Wat voor soort spellen kan ik maken / spelen op?
Je fantasie (en uw vaardigheid) is echt de enige limiet. Een paar manifestatievideo's zijn hieronder. Graphics zijn op gelijke voet met een TurboGrafx-16. Beter dan een NES, maar niet zo duidelijk als een SNES. Niet alle spellen profiteren optimaal van de grafische kracht, natuurlijk.
Hier zijn een paar van mijn favoriete demo's:
X-Racer
Wolfenstein 3D Mooie 3D Graphics Demo
Hoe verhoudt het zich tot andere retro game consoles? Hydra
El Jugador en de Hydra zijn zeer vergelijkbaar, beide zijn gebaseerd op de dezelfde microcontroller, en de meeste spellen geschreven voor de hydra werkt op El Jugador met kleine aanpassingen.
De Hydra is een 'Kitchen Sink' ontwerp, maar het kost $200. El Jugador is $25, omdat:
- Het hoeft niet een 'Cartridge connector'. Ik besloot om een SD geheugenkaart gebruiken.
- U het programma door uw binary te kopiëren naar een SD-kaart in plaats van met behulp van een ingebouwde hardware-programmeur.
- Het hoeft niet een RJ11 (telefoonaansluiting), PS/2- of VGA-connector. Input wordt gedaan met de gamepads, en video / audio output is composiet (RCA-aansluiting).
- Het is modulair, en bovenop uw Propeller-Platform.
De Hydra kit komt ook met een emmer-vol extra's (muis, toetsenbord, gamepad, kabels, enz.). Voor mij is was het meest waardevolle deel van de Hydra kit het boek, hoewel Parallax het boek zelf biedt. Ik nooit echt gebruikt de connector van de cartridge, VGA of toetsenbord / muis.
Ook, omdat El Jugador modulair is, kunt u trekken af de Propeller-Platform en een motorcontroller, LCD UI of zelfs DMX i/o-aansluit.
Uzebox
De Uzebox is een open-source-spelcomputer op basis van een Atmega644. Vergeleken met El Jugador, is het grote verschil de microcontroller. El Jugador is 32-bits en loopt op 160 MIPS met 32K RAM. De Uzebox is 8-Bit prestatiestatus 25 MIPS en heeft 4K RAM-geheugen. Een paar meer verschillen:
- El Jugador heeft een ton (18 pins) van niet-doorgevoerde, blootgestelde I/O voor interfacing met andere apparaten.
- De Uzebox biedt S-videooutput
- El Jugador de bootloader is veel meer volwassen. Ik denk dat de Uzebox bootloader is nog steeds in Alpha.
- El Jugador gebruikt controllerpoorten NES, SNES maakt gebruik van de Uzebox.
-->
Ik heb nooit gesoldeerd vóór!
Hoewel El Jugador sommige pretty cool stuff heeft, is het eenvoudig samen te stellen. Het gebruikt slechts 16 onderdelen (8 weerstanden, 2 caps, een kaartslot, 4 aansluitingen en pin headers). Als een kit komt ook het kaartslot vooraf gesoldeerd.
Als dit uw eerste keer solderen, ik zal je laten zien de tools die je nodig hebt op de volgende stap, maar El Jugador duurt 15-20 minuten te monteren.
Licentieverlening
Het ontwerp van de Hardware en firmware zijn beschikbaar onder de MIT-licentie. Downloads zijn aan het einde van deze howto.
Ik deed de lay-out voor El Jugador en baggers bijgedragen de bootloader van de SD (met een beetje tweaken van OBC). De bootloader is gebaseerd op femtobasic van fsrw objecten van Tomas Rokicki & Mike Green. THANKS GUYS!