Stap 1: Concept en ontwerp.
Het systeem achter de Cubecube is eenvoudig. De bouwstenen van elke bevatten een kleine weerstand, en zoals ze zijn gestapeld parallel over een divider spanning, een verandering in spanning kan worden gelezen door een microcontroller. Vier analoge multiplexers uitbreken van de Nano-ingangen in 64 discrete kanalen. Elk kanaal, gerangschikt in een 8 x 8 raster, leest een veranderende spanning bepaald door het aantal kubussen in de stack. Het huidige prototype ondersteunt maximaal 640 kubussen.
De Cubecube firmware en software, geschreven door Kavinath Laud, werd gebouwd in Arduino en Processing. De verwerking van de Cubecube app maakt gebruik van Marius Watz van Modelbuilder bibliotheken om de uitvoer van STL (stereo lithograrphy) formaat bestanden. Dit maakt het gemakkelijk om interface rechtstreeks met een 3D-printersysteem, en kan een gebruiker uit te breiden de functionaliteit van de Cubecube van met derden CAD omgevingen.
De back-end van Cubecube is veelzijdig. Terwijl ontworpen als een CAD-interface, kan het worden gewijzigd voor een willekeurig aantal hardware-interface projecten of experimenten. Omdat het is ontworpen met toegankelijkheid in het achterhoofd, Cubecube kan gemakkelijk worden gehackt, herhaald, toegeëigend of anders voorzien. Het kader van de open bron dat het werd gebouwd rond geeft iedereen de tools om het maken van Cubecube hun eigen.
Cubecube maakt het maken van eenvoudige 3D-computermodellen zo eenvoudig als het gebouw met blokken. De eenvoud van de front-end zorgt voor wie kunt greep en stapel objecten de mogelijkheid om te gaan met digitale fabricage methoden, en de toegankelijkheid van de back-end biedt een uitgangspunt voor verdere experimenten op het gebied van tactiele CAD-interfaces. Cubecube biedt een andere manier van denken over computer-aided design en biedt een vreemd maar vertrouwd platform voor het maken van.