Begin Microcontrollers deel 2: Het scheppen van een SPI Interface van de programmeur de microcontroller


Hallo, we hopen dat u genoten deel 1 van begin Microcontrollers. We gaan beginnen te praten over interfaces en hoe u uw microcontroller om te communiceren met een computer te verplaatsen langs in deel 2.

Dus, op dit punt, moet u vertrouwd met het concept van de microcontroller (MCU). Ook moet je een waardering voor het algemeen gebruik van de microcontroller. Je hebt een basiskennis van de pin toewijzing en de havens. En, hopelijk, je bent opgewonden met wat een microcontroller doen kan, zoals sensing en beheersing van het milieu. Tot slot weet u dat we in de programmeer kant van de dingen krijgen zullen.

Nu zullen we om grondiger met de programmering. Echter voordat we een programma geladen op de chip krijgen kunnen, moeten we een goede manier om de SPI (Serial Peripheral Interface)-connector verbinden met de chip. We kon niet heel goed duw de connector in de pennen van de microcontroller, nu kunnen we? Draden steken in het einde van de verbindingslijn en in het breadboard is dun, onaantrekkelijk en mogelijk schadelijk voor de MCU als een draad die spanning per ongeluk is op de verkeerde pin toegepast.

Daarom zullen we om te maximaliseren onze kans op succes en standaardiseren van elke verbindingspoging, een kleine bord met een header (beetje metalen pinnen die stick omhoog) samenstellen die de SPI-connector kunt gebruiken, en ook een header die zal komen overeen met de juiste pinnen op de microcontroller. Deze kunnen gewoon worden een enkele rij van zes pinnen omdat de makers van de Atmel AVR Atmega32 microcontroller dus zorgvuldig deze pinnen samen gelegen. Hierdoor kunnen wij onze MCU-interfacekaart met een zeer smalle grootte, die het verdragsgebied op het breadboard verminderen zal (zoals kan worden gezien in de video). Oh ja, de video bevat een vleugje solderen, zodat u die ook kunt leren!

OK, dus is er nogmaals uit de laatste tutorial, een programmeur die nodig is tussen de computer en de microcontroller. Opgemerkt moet worden dat er verschillende andere programmeurs, die kunnen worden gebruikt, en een geschikt model van Adafruit Industries (USBTinyISP) of van Sparkfun (Pocket AVR) had kan worden. Sommige van deze programmeurs kijken totaal verschillend van anderen, maar ze allemaal in principe hetzelfde doen--bieden een interface tussen de computer en de AVR microcontroller. That's it! Merk op dat als u geen van de AVR Atmega32 microcontroller gebruikmaakt, dan moet u controleren de compatibiliteit van de programmeur die u wilt gebruiken. Merk ook op dat veel van deze programmeurs gebruiken dezelfde stuurprogramma's, een kwestie die we in de volgende tutorial krijgen.

De verbinding tussen de computer en de MCU is eigenlijk heel simpel, dus moet er geen enkele reden om bang (of timide met) doen deze stappen om een programma in de microcontroller. Dus, laten we naar het! Vergeet niet dat het doel van het maken van dergelijke een interfacekaart, is om een goed werkende verbinding elke keer moeten we ons programma laden in het MCU. Dus als je wilt om een bord zoals ik je in de video zien heb, dan gewoon naar buiten uw soldeerbout. Niet bang zijn, het uitstappen! Nou, moet je voorzichtig zijn, zoals het warm. Maar laat dat krijgen in uw manier. Zorg enkel ervoor om te lezen alle instructies van de fabrikant op de goede werking van de soldeerbout. Ook, vergeet niet om te dragen bril; en adem die het soldeer rook niet. Sommige mensen gebruiken een zuignap fan te krijgen van de rook uit de buurt van de werkruimte.

Bekijk het diagram 1.1 hierboven. Ja, het is een beetje rommelig, maar ik trok dit terwijl cafeïne was stroomt door middel van mijn systeem! De SPI connector pin-out is aan de linkerkant. Er zijn pijlen uit dit SPI interface blok aan de overeenkomstige pinnen op de AVR Atmega32 microcontroller. Er zal niet nodig zijn voor fancy componenten te ingewikkeld dit proces, dus maak je geen zorgen--we zijn alleen aansluiten draden van de SPI-apparaat op de pennen van de microcontroller.

Laten we lopen door de verbindingen tussen de SPI-apparaat en de MCU:

  • Top verlaten SPI stift is verbonden met de MISO (Master In Slave Out)
  • Midden links SPI pin is aangesloten op het SCK (de pin klok)
  • Onder links SPI pin is aangesloten op de beginwaarden (Reset alleen doet precies wat het is zegt, en u kunt er zeker van dat we zullen praten over deze pin later!)
  • Onderaan rechts SPI pin is aangesloten op de GND (grond of nul volt)
  • Midden rechts SPI pin is aangesloten op de MOSI (Master Out Slave In)
  • Top recht SPI pin is aangesloten op de VCC (+ 5 volt, als u wilt, kun je controleren spanning eisen in de samenvatting, of de enorme handleiding, en geloof me, dit is niet een makkelijk te lezen!).

That's it! Alles wat u hoeft te doen is nu soldeer de draden tussen de twee sets voor headers (Onthoud deze term? Ze zijn gewoon pinnen die opkomen en invoegen van een vrouwelijke header). Merk op dat de afbeelding in de buurt van de bovenkant van deze pagina ziet u de vrouwelijke header aangesloten op de mannelijke header. Zodra deze draden allemaal verbonden zijn en gesoldeerd-up, het er ongeveer als deze foto's uitzien moet. Echter, als u wilt gek en doe het anders, gelieve go for it! Ik moedig de creativiteit.

Zoals kan worden gezien in de foto's, zijn de verbindingen van de draden aan de headers gemaakt met behulp van soldeer bruggen. Een brug van de soldeer is gewoon soldeer die "blobs" samen voor de verbinding van twee locaties. Deze vlekken eruit soort weinig figuur 8, of infinity symbolen. En, het is niet te moeilijk te maken deze bruggen. Alles wat u hoeft te doen is soldeer van de twee verbindingen draad/pin als normaal en voegt u vervolgens net een beetje meer soldeer terwijl het ijzer over beide verbindingen. Dit zorgt voor genoeg soldeer als u wilt maken van de brug. Echter, er is de mogelijkheid dat zij niet zal overbruggen. Ah, de vloek van het bestaan voor de meeste solderers!

De brug is over het algemeen niet aangeraden in de meeste toepassingen; maar in dit geval is het gewoon de eenvoudigste manier om de verbindingen tussen de SPI en MCU pinnen, en de corresponderende draden die ze verbinden. Zodra u genoeg soldeer toegepast hebt, en het heet strijkijzer via de twee verbinding is, trek het strijkijzer rechtop langs de pin en de brug moet worden gehandhaafd. Anders kan u de brug vernietigen als de heet strijkijzer is toegestaan om opnieuw contact met de hoofdmacht van de brug. Maak je geen zorgen--de video toont dit heel mooi, en moet je de knie behoorlijk snel.

Dus, was niet zo makkelijk? Nu, zullen we in het deel van de software van het in de volgende tutorial. We zullen het vinden van de software op het internet te: eerst herkennen en rijden de USBTinyISP programmeur (of, als u kiest, de Pocket AVR Programmer); en ten tweede, het installeren van de ontwikkelomgeving. Merk op dat door "bestuurder", ik bedoel een stuurprogramma onder de Vensters OS te installeren, en de "ontwikkelomgeving" is gewoon de toepassing die u gebruiken zal om te schrijven van de programma's die later zal worden overgeplaatst naar de chip. Als u gebruikt u dit programma installeert op een ander OS, zoals Linux of Mac, zullen u nog steeds kunnen volgen. Hier en daar, mag ik spreken van die andere prachtige besturingssystemen en hoe dingen doen (of de middelen die u zullen helpen vinden). De programmering is hetzelfde, maar de ontwikkelomgeving waarschijnlijk iets anders zal zijn.

Stay tuned voor deel 3!

Gerelateerde Artikelen

Begin Microcontrollers deel 6: Het schrijven van de eerste programma voor zwenking op een LED

Begin Microcontrollers deel 6: Het schrijven van de eerste programma voor zwenking op een LED

Ik weet dat u bent klaar om te schrijven van het eerste programma. Je hebt meegemaakt veel tot nu toe! Terwijl we op het onderwerp, recapituleer de gebeurtenissen. U ging naar buiten en gekocht van de Atmel AVR Microcontroller van uw keuze. TheATMega
Begin Microcontrollers deel 8: Het toevoegen van een knop aan de Microcontroller en daarmee doen iets

Begin Microcontrollers deel 8: Het toevoegen van een knop aan de Microcontroller en daarmee doen iets

Een zeer eenvoudige en gemakkelijke manier te voorzien van menselijke interactie met de microcontroller is een knop invoegen in het circuit. We communiceren met computers met behulp van de twee belangrijkste invoerapparaten: de muis en het toetsenbor
Begin Microcontrollers deel 5: De programmeur te testen en het opbouwen van het eerste Circuit

Begin Microcontrollers deel 5: De programmeur te testen en het opbouwen van het eerste Circuit

Tot nu toe hebt u de software geïnstalleerd en de interface die voor een eenvoudige aansluiting van de programmeur de microcontroller (MCU zorgt) gebouwd. Voor de volgende stap, zal u een breadboard (degene met getallen zijn erg behulpzaam), een LED
Begin Microcontrollers deel 13: Inleiding tot de LCD interfacing

Begin Microcontrollers deel 13: Inleiding tot de LCD interfacing

De microcontroller is een prachtig stukje techniek en het kan doen veel dingen (met de hulp van enkele grote programmering), maar het is nog steeds een dekkende zwarte doos. Als u het delen van informatie wilt, of u tonen wat het wil doen, moet u ver
Begin Microcontrollers deel 3: Overdracht van een programma in de Microcontroller (stuurprogramma's)

Begin Microcontrollers deel 3: Overdracht van een programma in de Microcontroller (stuurprogramma's)

Welkom bij deel 3. Dit is een kleinere tutorial die zich bezighouden zal met het eenvoudig laden van stuurprogramma's om ervoor te zorgen dat uw programmeur kan communiceren met uw computer correct.Houd er rekening mee dat soms TinyISP en USBAVR appa
Begin Microcontrollers deel 7: Herziening van het eerste programma om het knipperen van LED

Begin Microcontrollers deel 7: Herziening van het eerste programma om het knipperen van LED

Het eerste programma, dat een LED ingeschakeld die u hebt geschreven. Ja, dat spectaculair was! Nou, niet echt, maar laten we introduceren een beetje gekte op de LED. We geven het een "bi-polaire" persoonlijkheid doordat het knipperen. Toen we h
(Pier 9 AiR) Hoe vrienden te maken en dingen (een Instructable in twee delen) van de huid (deel 1: het maken van vrienden)

(Pier 9 AiR) Hoe vrienden te maken en dingen (een Instructable in twee delen) van de huid (deel 1: het maken van vrienden)

(als je net als zijn, ongeacht dit, ik hoef geen vrienden, breng me naar de dode dingen, hoofd aan instructable 2.)Dit instructable is geschikt voor zowel beginners als geavanceerde vrienden. Ik moet zeggen dat ik een ervaren vriend ben: Ik heb vrien
Save The World een druppel op een moment, deel 4: Het uploaden van de Arduino schets Code

Save The World een druppel op een moment, deel 4: Het uploaden van de Arduino schets Code

Dit zal u door het proces van uploaden van de code aan uw respectieve scouts lopen.Voor uw water-main, unzip het bestand "BootstrapHALL"Voor uw outlet, unzip het bestand "PiezoFinal"U zult merken dat deze bestanden een reeks van bitlas
Begin Microcontrollers deel 11: Timers, tellers, en de klok van de Microcontroller

Begin Microcontrollers deel 11: Timers, tellers, en de klok van de Microcontroller

Timers en tellers zijn zo integraal dat ziet u de talrijke voorbeelden hen te betrekken in deze serie. Zoals de naam al zegt, worden timers gebruikt voor de tijd en tellen. Counting en timing kunt u sommige zeer nette dingen zoals controlerende LED b
Deel D: het maken van een paddestoel-logboek, Bulking up graan Spawn

Deel D: het maken van een paddestoel-logboek, Bulking up graan Spawn

hier is de Link voor deel C: Materiële lijst: handschoenenkastje, gesteriliseerd graan tassen, gesteriliseerd Scalpel, waterstofperoxide, Gas lamp of lichtere, Mycelium op Agar platen, Alcohol, chirurgische handschoenen, koeler, Reptile kachel, fles
Evaluatie van een APS/TEMED aliquoot deel in het protocol van de gel SDS-PA

Evaluatie van een APS/TEMED aliquoot deel in het protocol van de gel SDS-PA

westelijke vlek is een gemeenschappelijke techniek die gebruikt wordt in de moleculaire biologie helpt de analyse van eiwitten. Een van de belangrijke stappen is natrium polyacrylamidegel Elektroforese van dodecyl sulfaat (SDS-PAGE) gedurende welke d
Begin Microcontrollers deel 4: Installatie van de programmeeromgeving (WinAVR)

Begin Microcontrollers deel 4: Installatie van de programmeeromgeving (WinAVR)

Welkom bij de volgende stap in onze serie. Wij zullen sommige fundamentele programmeerelementen nu introduceren. Deze tutorial is gewoon over het installeren van uw programmeeromgeving. De programmeeromgeving die we zullen gebruiken heet WinAVR.Om te
Begin Microcontrollers deel 12: Inleiding tot de Interrupts

Begin Microcontrollers deel 12: Inleiding tot de Interrupts

In dit deel van de tutorial die we over interrupts praten zullen werken bijvoorbeeld met behulp van de teller. Interrupts verbeteren het gebruik van microcontrollers in een enorme manier. Interrupts maken uw programma's reageren op de hardware van de
Begin Microcontrollers deel 9: De knop en de Software Debouncing methoden

Begin Microcontrollers deel 9: De knop en de Software Debouncing methoden

In dit deel van de tutorial zullen we bespreken knop en software debouncing.Wij willen studeren knop debouncing eerste en in detail, dus we een goed begrip hebben van wat het inhoudt. Knop debouncing is belangrijk en moet niet worden ondergewaardeerd