Stap 3: Controle van een stappenmotor met Arduino en L298N
Stappenmotoren lijken te zijn complex, maar niets verder dan de waarheid kon worden. In dit voorbeeld bepalen we een typische NEMA-17 stappenmotor die vier draden heeft, zoals weergegeven in de afbeelding op deze stap.
Het heeft 200 stappen per omwenteling, en kan werken op 60 rpm. Als u niet al de stap en snelheid waarde voor uw motor, Ontdek nu en je hebt deze nodig voor de schets.
De sleutel tot succesvolle stepper motorische controle is het identificeren van de draden – die is welke die. U moet bepalen de A +, A-, B + en B-draden. Met onze voorbeeld motor deze zijn rood, groen, geel en blauw. Nu laten we de bedrading gedaan.
Sluit de A +, A-, B + en B-draden van de stappenmotor aan de verbindingen van de module 1, 2, 13 en 14 respectievelijk. Plaats de jumpers die zijn opgenomen met de L298N module via de paren op module punten 7 en 12. Sluit de voeding zoals vereist op punten 4 (positief) en 5 (negatief/GND).
Nogmaals als uw stappenmotor voeding minder dan 12V is, past de jumper naar de module op punt 3, waardoor je een nette 5V voeding voor je Arduino. Vervolgens verbinden met L298N module pinnen IN1, IN2 en 3 IN4 Arduino digitale pennen D8, D9, D10 en D11 respectievelijk.
Tot slot sluit Arduino GND punt 5 op de module en 5V van de Arduino aan punt 6 als 5V uit de module Inkoop. Controle van de stappenmotor van uw schetsen is zeer eenvoudig, dankzij de Stepper Arduino bibliotheek opgenomen met de Arduino IDE als standaard.
Om aan te tonen uw motor, gewoon laden de schets van de stepper_oneRevolution die is opgenomen in de bibliotheek van Stepper. Vind je dit, klikt u op het bestand > voorbeelden > Stepper menu in de Arduino IDE.
Ten slotte, het controleren van de waarde voor
const int stepsPerRevolution = 200;
in de schets en wijzig de 200 tot het aantal stappen per omwenteling voor uw stappenmotor, en ook de snelheid is die vooraf ingesteld op 60 RPM in de volgende regel:
myStepper.setSpeed(60);
U kunt nu opslaan en uploaden van de schets, die zal verzenden uw stepper motor rond een revolutie, dan weer terug. Dit wordt bereikt met de functie
<p>myStepper.step(stepsPerRevolution); // for clockwise </p><p> myStepper.step(-stepsPerRevolution); // for anti-clockwise
Tot slot, een snelle demonstratie van onze test hardware wordt weergegeven in de video op deze stap.
Dus daar heb je het, een eenvoudig een goedkope manier om controle van motoren met uw Arduino of compatibel board. En als u dit artikel genoten, of wil iemand anders voorstellen aan de interessante wereld van Arduino – check out mijn boek (nu in een vierde afdrukken!) "Arduino Workshop".