Stap 12: Welke het beste is?
Het hangt af van erg veel voor op het bord en hoe je tegenstanders spelen. Het figuur hierboven bedragen de kaarten nodig in de volgende situaties in het volgende voorbeeld:
Commandant: koopt 6 ontwikkeling kaarten te krijgen van de grootste leger en een overwinning punt, bouwt 2 wegen, 2 nederzettingen en 3 steden.
Ontwikkelaar: koopt 12 ontwikkeling kaarten te krijgen van de grootste leger en 2 winstpunten, bouwt 1 regeling en 3 steden.
Producent: bouwt 6 wegen, 4 nederzettingen en 4 steden.
Explorer: 10 wegen om de langste weg, 4 nederzettingen en 2 steden bouwt.
Koningin van schapen: vervangt alle erts behoeften met schapen speelt commandant, 6 ontwikkeling kaarten om de grootste leger en een overwinning punt koopt, bouwt 2 wegen, 2 nederzettingen en 3 steden.
Ik heb aangenomen dat 6 ontwikkeling kaarten u 3 ridders, de punt van een overwinning en 6 kaarten van de ridders + jaar van Plenty/wegenbouw/monopolie kaarten krijgt, en deze van de vereiste productie afgetrokken. YMMV.
Commandant is ongetwijfeld sterk, maar wat als het bestuur is erts-armen? Of iemand anders rommelt ontwikkelaar en sluiswerken opwaarts grootste leger? Of de erts-rijke plekken worden genomen alvorens u krijgt om uw settlement(s)? Of de producent krijgt de langste weg? Of de Explorer grijpt alle lucratieve vlekken? Of de hoogste waarschijnlijkheid tegels zijn schapen? Beter hebben een back-up plan voor wanneer uw kansen niet overeenkomen met uw favoriete strategie...
Als je tegen de Catan AI speelt (ik heb alleen ervaring met de iOS-app, maar ik vermoed dat het gelijkt op andere platformen) op het moeilijkste niveau, spelen vaak eindigen met de ontwikkeling kaarten uitverkocht. Als dit nooit in je games gebeurt, bent je waarschijnlijk spelen een relatief vriendelijke stijl van spel.