Stap 13: Laatste Tuning
Na het slijpen van de randen van de tongen, warmte behandeling van de trommel en het aansluiten van de twee zijkanten was het tijd om het fine-tunen. Ik controleerde het met de tuner en alle notities waren over een kwart stap te hoog voor de sleutel van E. Ik gesneden zorgvuldig de tongen met een Beugelzaag mes, totdat ik had de noten E, G, A, B, D, E, G en A op de kleine tongen.
Ahh, de bas tongen. Eerlijk gezegd, het afstemmen van hen tot en met E, A en B een octaaf onder de kleinere tongen is veel gemakkelijker. Als dit uw eerste keer bouwen een gestemde instrument, dat zou uw beste weddenschap. Bas resonatoren die ik begon door het snijden van hen totdat zij ongeveer twee octaven lager is dan de kleinere tongen waren te maken. Bij deze lagere frequenties is het moeilijker om te onderscheiden van de primaire toonhoogte van de harmonischen en boventonen en de tuner wordt minder nuttig. De resonatoren zijn beste afgestemd op het gehoor door het raken van de kleinere tongen en horen het effect ze hebben op de bas resonatoren. De kleinere tongen zullen samenwerken met de harmonischen van de bas tongen en levert vaak sympathiek trillingen die afwijken van de notitie die ze maken wanneer ze worden geslagen. Ga niet door de getallen-go met wat goed klinkt. Er is veel speelruimte, en zelfs 'slecht' tuned resonatoren zal u sommige interessante boventonen. Als het klinkt ook onwelluidende kunt u altijd draai onderaan de demper of tape aan de resonatoren toevoegen totdat het onder controle. Veel plezier en experimenteren.