Stap 4: Tuning de boventonen
OK... Om af te stemmen op de boventonen moet u een van twee dingen,
A. strobe Tuner
B. audio Spectrum-Analyzer
Ik stel voor de Strobe Tuner, vooral als u een muzikant bent. Persoonlijk vind ik Peterson Strobe Tuners als de beste en ze maken ook een Strobe Tuner-app voor de Iphone/Itouch. Ik ook alleen de Spectrum Analyzer zodat u een alternatief.
Ja kunt u de fundamentele frequenties en de boventonen van alle balken afstemmen alleen door de vormgeving van de uitsparing van de bar.
Voordat we in hoe vorm van de curve, herzie de goede verhoudingen tussen de boventonen. Voor Marimba en vibrafoon bouwers is 1:4:9.88. Voor de bouwers van de xylofoon is 1:3:6.
Nu, als u wilt afstemmen van de boventonen moet u de sjabloon in de foto's hieronder.
Om af te stemmen op de fundamentele frequentie (1), zand in het midden.
Om af te stemmen op de tweede boventoon (4), zand net buiten het centrum
Om af te stemmen op de derde (9.88), zand dicht bij de uiteinden van de boog.
Nu is hier waar het wordt lastig... Een ondertoon wijzigt, de frequenties van de andere twee!
Om deze reden moet u eerst krijgen de verhoudingen tussen de frequenties van juiste, en vervolgens zand gelijkmatig over de curve totdat u aankomt bij de fundamentele (hopelijk met de verhoudingen intact.)
Als u omhoog knoeien en tune iets te laag, kan niet u (bij mijn weten) het probleem oplossen zonder vermindering van de lengte van de staaf.
Bovendien ziet u de boventonen steeds moeilijker geworden om te stemmen als je begint te werken met steeds hogere noten. Dit komt doordat de steekproef grootte/duur/ondersteunen van de hogere noten korter en korter worden. Dit maakt ook de boventonen moeilijker te horen. Dus wilt u tune van de boventonen van het bovenste register? Ik weet het niet. Hebt u er gewoon om te spelen op het gehoor. (Ik ben sorry... een slechte woordspeling kon niet weerstaan)
Optioneel:
Ik raden dat u leest dit onderzoeksartikel:
Niet-uniforme balken met een harmonisch verwante ondertoon voor gebruik in percussie-instrumenten
door Felipe Orduna-Bustamante
gepubliceerd in het Publicatieblad van de Acoustical Society of America
December 1991