Stap 3: Timer/Counter 0
Voortaan ga ik niet in detail te treden over de delen van de code die u al begrijpt uit eerdere delen van deze tutorials. Ook, als er geen instructies dat nieuwe look of u weet niet meer wat ze doen, je al weet wat te doen. U kunt wenden tot de instructieset samenvatting in het gegevensblad en herinner jezelf op die manier, of kun je naar de volledige instructie set handleiding: www.atmel.com/images/doc0856.pdf , dat beschikt over een meer gedetailleerde uitleg van elke instructie en zelfs voorbeeldcode van hoe het wordt gebruikt. Ik denk dat u zult vinden het een nuttige handleiding als u van plan bent om door te gaan met het programmeren in assembler. Wat zullen we voortaan in plaats van de lijn door lijn analyse, is de nieuwe concepten die we invoeren dat u nog niet eerder in deze tutorials gezien te bespreken.
Dus, voordat we naar subroutines, laten we beginnen door het nemen van een kijkje op onze klok. U herinnert zich dat laatste tutorial we toonden hoe met interrupts en de timer/teller TCNT0 Maak een methode om vertragingen in ons programma waar wij hen nodig hebben. U zult merken dat deze tijd, wij hebben het lichtjes veranderd. Hier is de code die ik spreek over:
Zoals u zien kunt, in plaats van FCPU/1024 zoals we laatste keer gebruikt, dit keer gebruiken we FCPU/64. Dit betekent dat onze timer met een snelheid van kruisen zal
TCNT0 tarief = 16000000/64 = 250000 teken per seconde.
Nu introduceren we iets nieuws. het vergelijken van de Output OCR0A registreren een (zie pagina 108 van het gegevensblad). Wij Stel een waarde van 249 in dit register (zie tabel 15-1 pagina 94). Wij Stel de Golf generatie modus pin WGM01 in TCCR0A en zien we door de tabel 15-8 op pagina 106 dat dit betekent dat de timer zal wissen en opnieuw ingesteld als de waarde die we hebben geplaatst in OCR0A wordt bereikt. Met andere woorden zal het teruggezet op 0 wanneer de teller op 249. Dit betekent dat het eenmaal elke 250 tellingen zal overlopen. Aangezien het telt met een snelheid van 250000 teken per seconde, duurt het 1/1000 van een seconde overloopt. TCNT0 loopt vandaar nu over elke milliseconde.
We Schakel timer overloop interrupts en ook globale interrupts zoals we hebben uitgelegd in de tutorial 3.
Ik denk dat je zal eens dat timer/counters ingewikkelde dingen zijn. Er zijn drie verschillende items in de microcontroller en u kunt hen tijd en interrupt in verschillende combinaties als gewenste tijd verschillende dingen of u wilt vergelijken met de tijd die nodig is om te doen een ding in tegenstelling tot andere. De toepassingen zijn eindeloos en belangrijk. Voor nu zullen we alleen gebruiken TCNT0 omdat ik denk dat getting gewend is ingewikkeld genoeg.
Een goede manier om het bekijken van al deze speciale registreert zoals TCCR0A, TCCR0A, TIMSK0 en dergelijke is als een paneel met aan-uitschakelaars daarop. Zoals in een NASA controle kamer of een Ham radio-operators instellen. U kunt schakelen op en uit verschillende schakelaars en dit zal bepalen hoe het apparaat werkt. In dit geval de timer TCNT0. Ik heb ook een foto van mijn dagen van de afgestudeerde student in deeltjesfysica staande in de controlekamer van een laboratorium van de versneller. Soms codering van deze chips kan voelen als die.
De reden dat we hebben opgezet om de overloop van elke ms is zodat wij een "vertraging" subroutine die zal vertraging in milliseconden (net als de "delay()"-functie van Arduino) kunt maken.
In onze code kunt u zien dat wij dit hebben uitgevoerd met een subroutine die telt het aantal overstorten en vergelijkt die waarde met het aantal milliseconden dat we willen vertragen.