Stap 4: Touch scherm kalibratie
Om te functioneren, moet de touchscreen kalibreren.
Te maken van de kalibraties voor gemodificeerde UTouch bibliotheek we uitvoeren deze schets wilt: SimplerCalibration.ino (SimplerCalibration.zip):
We moeten overeenkomen met de oriëntatie van de UTFT bibliotheek met UTouch bibliotheek:
myGLCD.InitLCD(LANDSCAPE); myTouch.InitTouch(LANDSCAPE);
Er zijn 4 stappen. We moeten bewerken lijn #define selector voor elke stap en upload en voert schets stap voor stap:
#define selector 1
In deze stap zullen we controleren of dat we de juiste resolutie in SimplerCalibration ino bestand zetten. Dit is een optionele stap. Ik zet het hier omdat dat werd ontworpen door de auteur van deze oplossing.
#define selector 2
Dit is de belangrijkste van de vier. Hier is eigenlijk kalibratie. Na het uploaden van de schets moet u punt links-boven en rechts-onder punt zoals in de foto hierboven; en het doorvoeren van de wijziging in het bestand:
...\arduino-1.5.8\libraries\UTouch\UTouch.cpp
void UTouch::InitTouch(byte orientation){ orient = orientation; _default_orientation = 0; touch_x_left = 306; //enter number for left most touch touch_x_right = 3966; //enter number for right most touch touch_y_bottom = 3906; //enter number for bottom most touch touch_y_top = 174; //enter number for top most touch disp_x_size = 320; // do not forget them if different disp_y_size = 240; // do not forget them if different prec = 10; // ..................................................
We zien dat de waarden voor touch_y_bottom en touch_y_top swaped met betrekking tot waarden zijn verkrijgen van scherm. (want oorsprong van TFT assen zijn verschillend van oorsprong van touchscreen). U zult erachter te komen dat voor elk model van TFT. U moet misschien of niet wilt verwisselen y-as of de x-as waarden afhangen van uw TFT-model. Voor dit model als hierboven werkt.
#define selector 3
Testprogramma. Display x y-coördinaten van de touch-punt. Facultatief.
#define selector 4
Testprogramma. Een witte pixel op het touch-punt gezet. Facultatief. Het is nog steeds zeer intuïtief. Als u ziet die pixels worden gespiegeld op x of y-as moet u waarden voor die axix te verwisselen.