Stap 4: Extra functie: alarmicoon op het display
Wij willen nu een alarm-symbool om aan te tonen of alarm in- of uitschakelen. Hiervoor moet u een 'bmp'-bestand converteren naar hexadecimale notatie die kan worden opgeslagen in flash-geheugen van arduino. Hiervoor hebben we de Bitmap naar HEX converter, die gedownload van https://sourceforge.net/projects/lcd-image-convert worden kan... gebruikt. Zie de instellingen voor zwart-wit beeld met omgekeerde afbeelding optie zodat 'bell' vorm zoals per uw keus kan worden gekleurd. Monster bitmapafbeelding is aangesloten en de hexadecimale code voor belpictogram bevindt:
Bell pictogramgrootte: 16W * 16H
Const unsigned char bell [PROGMEM] = {0x01, 0x80, 0x03, 0xc0, 0x0f, 0xf0, 0x1f, 0xf8, 0x1f, 0xf8, 0x1f, 0xf8, 0x3f, 0xfc, 0x3f, 0xfc, 0x3f, 0xfc, 0x3f, 0xfc, 0x3f, 0xfc, 0x7f, 0xfe, 0x7f, 0xfe, 0xc3, 0xc3, 0xc3, 0xc3, 0x3f, 0xfc,};
Merk op dat de matrix heeft gegevenstype const unsigned char [] PROGMEM bell. Hier betekent PROGMEM dat het beeld gegevens worden opgeslagen in het geheugen van de flits (programma) van de arduino.
Als u wilt wijzigen het teken van alarm kunt u dit wijzigen met behulp van het conversieprogramma maar ervoor zorgen dat de code moet niet groter zijn dan de grenzen van arduino mega en Afbeeldingsgrootte wordt bewerkt drawBitmap (posX, posY, varName, imageSizeX, imageSizeY, color). Het pictogram wordt alleen getoond als de alarm-schakelaar 'on'.