Stap 3: Instellen van de camera en de flitser
Na het ervoor zorgen dat de camera richt zich juist op de film, moet u alles stabiel genoeg om niet te hobbel in enkele van de onderdelen tijdens het scannen. Dit is een van de belangrijkste redenen die ik heb ontworpen het scanprogramma: om ervoor te zorgen dat de afstand tussen de camera en de film blijft precies hetzelfde. De lens hebben gericht, wil je een paar dingen in de camera te configureren:
1. Schakel autofocus uit. Dit zorgt ervoor dat de camera zal niet proberen om focus te wijzigen elke keer dat u een foto maken.
2. Stel de witbalans op de warmste mogelijk kleur (zoals gloeilampen of kaars verlichting), voor kleur negatieve film. Sommige camera's kunnen u handmatig configureren het licht temperatuur zo duw het helemaal tot aan de warme kant. Dit komt doordat kleur negatieven een bruine film back-ups maken, hebben dus we willen het kleur zoveel mogelijk te neutraliseren. We kunnen dit ook doen in post-productie, maar het is een goed idee om het te doen in dit stadium te voorkomen onnodig lawaai, gebruiken als veel van onze camera's kleurdiepte mogelijk.
3. Stel de belichtingsstand op handmatig en stel het diafragma op f8 en de belichtingstijd aan ongeveer 1/125. De meeste lenzen hebben hun scherpste diafragma op rond f8 en we willen het scherpste mogelijk beeld, doen we niet? Ik zet de snelheid bij 1/125, omdat het gaat over het langzaamst die ik gebruiken kan om te synchroniseren van mijn flitser goed en het is snel genoeg dat al het licht in de kamer is "blacked uit" in de foto (dat betekent geen rare reflecties op de film).
4. Selecteer de base (meestal het minimum) ISO. Dit laat ons ruis zoveel mogelijk te vermijden. Het is meestal 100 of 200.
5. Stel de flitser op handmatig en selecteer een middelzware.
6. schieten in RAW! Hierdoor kunt u gebruik maken van alle de beschikbare kleurdiepte, die zal worden de broodnodige omdat we het contrast van de uiteindelijke afbeelding heel veel later op zal toenemen (dat is de belangrijkste oorzaak van geluidsoverlast, en dat is waarom de bovenstaande instellingen en enkele tips ik over later praten zal zijn zo belangrijk).
Ik meestal plaats van de flitser op ongeveer 30cm afstand van de film en maak het schieten door middel van een kartonnen doos, zodat het licht niet overal in de kamer spatten en ongewenste reflecties op de film veroorzaken. Ik heb ook een klein gaatje in de kartonnen doos gesneden en plaats een lamp erboven hebben enig licht schijnen door de negatieve en mijn leven gemakkelijker te maken bij het scherpstellen.