Stap 5: Het toevoegen van entropie
Op dit punt is wat u hebt gemaakt een perfect voorbeeld van een fractal. Fractals gebruiken een eenvoudige set van regels, geïmplementeerd over en weer, als u wilt iets ongelooflijk complex maken. Onze fractal heeft een stam, een reeks van takken en enkele blaadjes, maar nog steeds lijkt het meer een soort van fern dan een boom.
De natuur is vol van fractals. Van de langste kustlijn aan de kleinste sneeuwvlok. Soms zijn ze erg ordelijk is, zoals in de spiraal van de een zonnebloem zaden. Als je een naaldboom genereren wilde, bijvoorbeeld zou ieder hetzelfde uitzien als de volgende. Andere tijden, zijn nature's fractals bijvoorbeeld veel minder voorspelbaar, zoals een blikseminslag of een eik. Dat is het soort boom die je gaat hier genereren.
Drie nieuwe modules voor de verschillende soorten takken, waar de boom splitst zich in 2, 3 of 4 richtingen toevoegen. Noemen "branch_two", "branch_three" en "branch_four" (zie mijn voorbeeldcode voor alle hoeken.) Logica toevoegen aan de module van de "Trunk" willekeurig kiezen tussen hen. Kopieer de code van de "branch_one" aan de nieuwe modules, en vervolgens wijzigen van de modules, zodat "branch_one" wordt niet gesplitst, en "branch_three" drie manieren splitst, enzovoort. U hebt nu een veel meer gerandomiseerde, veel minder voorspelbaar uitziende boom. Zijn bijna klaar.
We zullen vervolgens een zekere mate van willekeur toevoegen aan alle van de hoeken waar de takken van elkaar scheiden, en alle schalen van de grootte van elke tak. Raadpleeg het codevoorbeeld omdat er te veel wijzigingen in screenshot ze er allemaal.
Now thats een realistisch uitziende boom!