Stap 2: ontwerp
Ik begon met het raken van het internet moeilijk en zien wat was al gedaan. Orreries komen in alle vormen, maten, merken, modellen en ontwerpen. Sommige nemen hele kamers; Sommige kunnen zitten op een desktop. Ze kunnen worden gemaakt van om het even wat uit Legos op staal, maar de meeste zijn gemaakt van messing. Ze variëren wild ook in complexiteit. Als u wilt iets kleiner en minder complex te maken, kunt u overwegen alleen het maken van een model van de zon, maan en aarde. Er zijn tonnen van ideeën en ontwerpen daar, dus wees creatief bij het maken van uw eigen.
Heb ik besloten om mijn gebouw uit multiplex omdat het een materiaal dat gemakkelijk om te werken was met de instrumenten die ik had bij de hand krijgen. Omdat de onderdelen mechanische zijn, vermeden ik echt hout omdat ik bezorgd was over het maken van zwakke punten in de versnelling tanden als ze niet zo worden uitgelijnd met de houtnerf goed, en ik wilde voorkomen dat zelfs kleine postproductie kromtrekken, die u met echte hout zien kan. Elke kromtrekken zou gooien de versnellingen van de aanpassing. Multiplex is ook relatief goedkoop, dus ik kon met een bos van ontwerpen experimenteren en gooien van degenen die niet werken.
Evenredigheid
Het hele idee van een planetarium is dat een model van de relatieve posities van de planeten en de zon. Ik wilde ook opnemen van aardse maan omdat het gemakkelijk waarneembare. Ik moest wel realistisch zijn over hoe nauwkeurig en volledig zou geven beperkingen op de grootte en buildability.
Ik dacht dat het model kan worden evenredig op drie manieren:
Omlooptijd- Alle planeten draaien rond de zon in dezelfde richting (ten opzichte van de zon) op ongeveer hetzelfde vlak. De hoeveelheid tijd die het kost hen te draaien rond de zon varieert per planeet. Voor de aarde duurt het 365 dagen. De omlooptijd van een planeet (of planetaire jaar) neemt exponentieel toe naarmate u verder van de zon. Voor elke keer dat de aarde rond de zon gaat, heeft kwik te gaan rond ongeveer 4 keer. Saturnus gaat slechts ongeveer 12 graden in die tijd. Ik besloot dat er geen waarde vertegenwoordigen van alle planeten verder van de zon dan Saturnus omdat zij zou nauwelijks bewegen. Dat wil zeggen, hebben ze zeer kleine hoeksnelheid dat moeilijk te observeren in een planetarium. Gewoon het tonen van de eerste zes planeten gevangen allermeest naar de variatie. Bijvoorbeeld, voor elke rotatie van de aarde (of ~ 4 rotaties van Mercurius), Uranus zou alleen verplaatsen 4 graden. Neptunus zou bewegen een nauwelijks merkbaar 2 graden. Ik besloot dat ik zou gewoon de eerste 6 planeten doen. Sorry, Neptunus en Uranus (en mogelijk mysterieuze negende planeet die kan of niet kan bestaan.- https://student.societyforscience.org/article/bey... )
Planet grootte- Ik snel gevonden dat ik kon het niet maken de planeten en de zon in grootte evenredig met elkaar zijn verbonden. Zelfs als een speldenknop ik de maan maakte, zou de zon moeten een strandbal. In plaats daarvan, ik besloot om hen in volgorde van grootte, maar niet evenredig vertegenwoordigd te hebben. De zon zou het grootste object maar niet zo groot is als het zou moeten zijn. De maan, de kleinste, maar niet zo klein als het zou moeten zijn. Ik wilde nog steeds deze grootte verschil worden aangetoond, dus ik heb uiteindelijk houtsnijwerk uit de relatieve grootte van alle planeten in het zonnestelsel binnen de grootste versnelling, meer daarover verder naar beneden.
Planeet afstand- Gelijkaardig aan de grootte van de planeet, het planetarium zou moeten worden gigantische te vertegenwoordigen de afstand tussen de planeten goed, dus ik dacht ik heb hen in de juiste volgorde en dat zou goed genoeg.
Volledigheid
Naast dat niet helemaal nauwkeurig, is het model ook niet helemaal compleet.
Manen - ik kies ook niet te verbeelden alle manen met uitzondering van de aarde. Saturnus en Jupiter samen hebben meer dan 100 en dat zou snel dingen rommel. Er zijn ook dwerg planeten, asteroïden en een hele hoop andere dingen rondzweven, maar geen van hen in het model zijn vertegenwoordigd.
Axiale rotatie- Ik Kies ook niet te verbeelden een axiale rotatie, dat wil zeggen, de planeten niet zou draaien op hun eigen as. Ik vond enkel het hebben van de rotatie van de aarde, maar de overbrengingsverhouding van 1/365 was zeer intimiderend. Als iemand alle grote ideeën heeft voor het gemakkelijk opnemen axiale rotatie, zou ik graag horen over hen in de commentaren.