Oscilloscoop Display


is er altijd een noodzaak van een weergave-eenheid in elke elektronica project, studenten daarvoor gebruik maken van LED's, LCD's, of andere display apparaten. Ik dacht met behulp van een oscilloscoop daartoe een, dus ik ging naar mijn college electronics lab, maar ik vond dat mijn college hebben oscilloscopen die alleen steunen 'elektronische golven' als invoer, dat wil zeggen dat geen afzonderlijke horizontale en verticale sync-signaal kon worden aangeboden. In andere projecten weergeven studenten de beelden met behulp van 2 ingangen [hor. en vert. signaal] Nou vond ik het als een uitdaging, de zelfde oscilloscoop gebruiken om te geven wat ik wilde, omdat veel studenten zal worden geconfronteerd met hetzelfde probleem, dus ik kwam met een nieuw project.

Het gebruik van een oscilloscoop als een weergaveapparaat te organiseren, met behulp van slechts één Golf-input kanaal?
het alleen moeite met dit project is dat u niet het verzenden van een golf terug in de tijd, noch kunt u 2 verschillende spanningen in één kanaal tegelijk, en noch kunnen we sommige pixels overslaan, d.w.z. een golf mogen niet discontinue (wat de spanning er op het kanaal, de oscilloscoop zal laten zien op het scherm toch) , dus er een behoefte van sommige truc was te gebruiken dit soort oscilloscoop.
Ik heb gebruikt een eenvoudige truc waarin de afbeelding is verdeeld in horizontale dia's [ROWS] en deze dia's worden omgezet in golven, weergave een van de dia voor een fractie van een seconde op de oscilloscoop, dan weer een andere dia, enzovoort, als we doen dat in een lus, op een zeer hoge snelheid, dan het menselijk oog gewoon erkennen zoals verschillende golven en het ziet er als een enkel beeld.
dus de eerste en de meest eenvoudige stap is om te verdelen het beeld in dia's, of u kunt rijen van nullen en enen zeggen...
we moeten hiervoor alleen een bitmap van de afbeelding, bijvoorbeeld de letter 'A' kan worden weergegeven als volgt in de bitmap.

0] 0 0 0 1 0 0 0
1] 0 1 0 0 0 1 0
2] 1 0 0 0 0 0 1
3] 1 1 1 1 1 1 1
4] 1 0 0 0 0 0 1
5] 1 0 0 0 0 0 1

we hebben vervolgens om te zetten elke rij in een golf, zoals hieronder getoond...

het doel van het omzetten van elke rij in een bepaalde Golf is dat als we laten zien van de bovenstaande 6 golven in een oscilloscoop een na de ander op een zeer hoge snelheid, dan het als lijkt...

Nu heb je een goed idee over het theoretisch concept van het project, en volgende stap is het implementeren van dit concept, hiervoor veel hardware kan worden gebruikt, of het kan eenvoudig worden gedaan door een DAC, maar het probleem met een DAC is dat het configureren van de DAC voor elke golf kostbaar is, en om goede pixels we moeten de klokcycli opslaan en verzenden van de datum zo snel als we kunnen , zodat ik een eenvoudige schakeling ontwierp speciaal voor dit doel, het is een heel eenvoudige schakeling, gebruikt het een Demultiplexer, een Hex inverter (omdat de demultiplex geeft omgekeerde output), en een paar potentiometers om de positie van elke dia afzonderlijk aanpassen. Het schema van het circuit is als volgt-

Dit circuit is zeer makkelijk te gebruiken, maar voordat je het weet hoe het te gebruiken, moet u weten hoe ' zien de golven ' overeenkomt met de rijen, elke rij genereert een digitale Golf, het verschil is dat voor elke rij, het spanningsniveau van 'een' is anders, dat wil zeggen de eerste rij digitale golf hebben het hoogste spanningsniveau, u moet enkel nog selecteren het spanningsniveau van degene die met de hulp van de geselecteerde lijnen van de demultiplex , [wij hebben 6 verschillende spanningsniveaus gebruikt voor 6 dia's] en kunt u het aanpassen van het spanningsniveau van elke rij met de hulp van de potentiometers [het spanningsniveau van zero's is dezelfde voor alle rijen].
Nu alles wat je hoeft te doen is voor elke rij, selecteer het niveau van de select lijnen, dat wil zeggen A, B, pin C pinnen in de demultiplex IC en stuur de gegevens van de rij, van de G1.
Kunt u gemakkelijk uw circuit voor dit schematisch diagram ontwerpen, ik ontwierp het circuit waarin de microcontroller met de bovenstaande componenten, en het circuit is zeer handig in gebruik, maar u kunt doen hetzelfde werk door de parallelle poort van een computer, die een betere optie als u krijgt hoge snelheid klok mee zal zijn. Vergeet niet, des te hoger is de klok-puls, hoe hoger de pixelkwaliteit van de afbeelding op de oscilloscoop scherm zal zijn.

Nu komt de codering deel, deze hardware zeer eenvoudig is te programmeren, de geneste lus onder doet al het grootste deel, sinds het algoritme voor deze code heel makkelijk is, heb ik besloten om uit te leggen in de code zelf, als volgt...

Ik = > verwijst naar het nummer van de rij
j = > aantal keren dat een rij moet worden weergegeven
k = > verwijst naar een bepaalde cel van een rij

oneindige lus, de waarde van 'ik' gaat in een lus van 0 tot 6, oneindige keer
voor (ik = 0; i=(i+1)%6)
{
Hiermee stelt u de pinnen van de poort 'P1', voor de selectie van de rij [spanningsniveau]
P1OUT = i;
deze lus is voor het weergeven van elk rij 10 keer, die waarom de volgende rij wordt weergegeven als een afzonderlijke rij, of anders zullen alle rijen aaneengeschakelde [één na de andere], in plaats van overlappen [een op een ander]
voor (j = 0; j < 10; j ++)
{
deze lus toont de pixels uit de rij, controles als de bit 0 of 1, en de gegevens dienovereenkomstig stuurt, u ziet dat de bitmapraster, die ik in mijn project gebruikte zich van 9 bits lang, maar de lus loopt 20 keer [20 pixels worden weergegeven], dit is om te voorkomen dat over lappen tussen de beelden, zoals de bitmap wordt vele malen getoond op het scherm , aangezien we elke rij 10 keer weergegeven [10 plaatjes naast elkaar]
voor (k = 0; k < 20; k ++)
{
if(k<9) //the raster limiet
{
Als de pixel 1 is, stelt u de bit
if(arr[i][k]) P1OUT| = BIT3;
anders resetten
anders P1OUT & = ~ BIT3;
}
clock_delay(); de vertraging/lengte van een pixel op het scherm
P1OUT & = ~ BIT3; na het tonen van één pixel, zwenking op vandoor toch
}
}
}

voor een beter begrip, het onderstaande diagram toont het werk van elke lus om weer te geven van de bitmap -

Hoewel hetzelfde werk kan worden gedaan op vele manieren, maar ik besloot om te laten zien dat een beter begrip van pixels te krijgen. Voor dit project ik gebruikte MSP430 microcontroller, dit is om vele redenen, maar de beste reden is dat het een interne klok, en de frequentie ervan kan worden aangepast door de gebruiker, in mijn project gebruikte ik de frequentie ~ 15 MHz. Meer de klokfrequentie is, des te sneller zullen gegevens worden verzonden, meer pixels we op het scherm krijgen.
Naast dit, een andere techniek voor het verzenden van gegevens sneller is met behulp van de modus voor synchrone overdracht van de microcontroller, die stuurt de bits serieel elk in één klok cyclus, dit bespaart een hoop tijd die wordt verspild in elke bit in de bitmap te vergelijken, en het nemen van de bijbehorende acties.
En op het einde, de belangrijkste stap is de oscilloscoop volgens onze behoeften aanpassen, en synchroniseren het goed met onze schakeling, dus je moet het aanpassen van de verticale positie, de horizontale positie, de hoogte [spanningsniveau], de breedte [tijdsinterval] van de golven derhalve om een goed imago.
Met mijn project was ik in staat om te 'HI' weergegeven op het scherm, zoals in de afbeelding hieronder-

Er is een schuine lijn na elke pixel, dit gebeurt omdat in praktische die de klok-puls niet wees op 2 niveaus, het toont enkele retardatie, die [bijna] door een betere circuits, en kiezen beter vertragingstactieken in de lusjes kan worden verwijderd.
Dit project kan op vele manieren, bijvoorbeeld het circuit wat wordt gebruikt, is heel goedkoop en kan worden gebouwd in minder dan 2 dollar, die is heel goed voor studenten, economisch zinvol zijn.
Naast dit, kan het zeer nuttige techniek voor de projecten die gebruik maken van draadloze video transmissie, als het video signaal kan worden verzonden van iets meer dan één kanaal, en de codering zeer eenvoudig is, dus er geen behoefte aan een aparte video converter is, u kunt direct verzenden naar de uitgang van het circuit met een draadloze module, bijvoorbeeld, een RF-module , en het signaal ontvangen en weergeven van de gegevens rechtstreeks in de oscilloscoop, overwegende dat gewoonlijk studenten gebruik maken van de gecombineerde draadloze video module, die zeer kostbaar is.
en aangezien we het signaal is een digitaal signaal (maar met verschillende niveaus van 1's) de fouten kunnen worden gedetecteerd en verwijderd effectiever, uit het signaal aan de ontvangende kant.
Samen met alle bovenstaande toepassingen helpt dit project om te begrijpen hoe we beelden op schermen kunt weergeven, en hoe we onze eigen vertoningsmodule kunt ontwerpen...

Gerelateerde Artikelen

Potlood vak Triple Output Power Supply

Potlood vak Triple Output Power Supply

Opnieuw purpose uw oude mobiele telefoon laders in een drievoudige uitgangsvermogen voor brood-boarding analoge en digitale schakelingen leveren.Mobiele telefoonladers die op het stopcontact van nut aansluiten zijn efficiënte switch-modus--voedingen
PC-geluidskaart signaal-Generator-Interface

PC-geluidskaart signaal-Generator-Interface

Geluidskaarten van PC vormen een beschikbaar signaalgenerator voor het testen van elektronische schakelingen veroorzaken. Het nut van deze signaal generatoren is beperkt, omdat de uitgangen AC zijn-gekoppeld en beperkt tot ±2V.Profiteren van de twee
Hoe maak je een goedkope 16 MHz Arduino oscilloscoop met behulp van Excel en uw computerscherm naar Display

Hoe maak je een goedkope 16 MHz Arduino oscilloscoop met behulp van Excel en uw computerscherm naar Display

Vaak zal een elektronica-hobbyist ontwerpen en bouwen iets alleen te vinden dat het de juiste manier hij of zij zich niet gedraagt. Soms is het probleem in dit soort situaties gerelateerd aan een elektrisch signaal, maar dat spul met de snelheid van
Girino - snel Arduino oscilloscoop

Girino - snel Arduino oscilloscoop

ik ben een natuurkundige en het mooiste deel van werken op dit gebied is dat ik krijg om te bouwen van mijn eigen instrumenten. Met deze manier van denken besloten heb ik om te bouwen van een homebrew Arduino oscilloscoop. Dit instructable werd gesch
DPScope - Build uw eigen oscilloscoop met USB/PC-gebaseerde

DPScope - Build uw eigen oscilloscoop met USB/PC-gebaseerde

Stap 1: Instrument specificatiesHieronder zie je de specificaties van de instrumenten. Als u bekend met oscilloscopen bent ziet u dat de DPScope heeft vrijwel alle functies die u van een fatsoenlijke lagere-end instrument verwachten zou.Als u niet ee
LCS - 1M - een Full-Featured, Low-Cost Hobby oscilloscoop

LCS - 1M - een Full-Featured, Low-Cost Hobby oscilloscoop

dit instructable zal u tonen hoe ontwikkelde ik een eenvoudige, maar volledig-gekenmerkte digitale sampling oscilloscoop, waarvan ik hoop dat u toelaten zal om een succesvolle start in dit domein te krijgen. De belangrijkste doelstellingen in deze on
DIY - USB-oscilloscoop IN een LUCIFERDOOSJE

DIY - USB-oscilloscoop IN een LUCIFERDOOSJE

Presenteer ik een "BEST OF CLASS", "Full-Featured" DIY-USB-oscilloscoop die "Echt DIY".Mijn doel is bedoeld als een goedkope digitale--geheugenoscilloscoop voor ontluikende ingenieurs, studenten en de Hobbyist.Deze USB-oscill
PiMSO - een Raspberry Pi gebaseerd Wi-Fi oscilloscoop

PiMSO - een Raspberry Pi gebaseerd Wi-Fi oscilloscoop

PiMSO, is een Raspberry Pi gecontroleerd 200 Msa/S mixed-signaal oscilloscoop. Afhankelijk van uw toepassing kan het configureren voor gebruik van de browser Midori op de Pi GUI of toegang op afstand via het internet. Aangezien de PiMSO GUI web is-ba
DPScope SE - de eenvoudigste echte oscilloscoop/logic analyzer op de planeet

DPScope SE - de eenvoudigste echte oscilloscoop/logic analyzer op de planeet

de DPScope SE is het resultaat van een uitdaging die ik voor mijzelf – om te bouwen van een praktisch bruikbare oscilloscoop met een minimum bedrag van componenten en voor minimale kosten. Het praktische voordeel is natuurlijk dat dit is een instrume
Gids voor de Tektronix TBS 1042 oscilloscoop

Gids voor de Tektronix TBS 1042 oscilloscoop

Deze oscilloscoop (hier na hierna aangeduid als "o-scope") is een uitstekend begin o-scope die biedt de meeste van de basisfuncties die nodig zijn voor het analyseren van/het oplossen van problemen circuits. Deze gids zal document correct ingest
Arduino - meerkanaals oscilloscoop (Poor Man's oscilloscoop)

Arduino - meerkanaals oscilloscoop (Poor Man's oscilloscoop)

ik presenteer software-upgrades voor de Arduino oscilloscoop (Poor Man's oscilloscoop) die het mogelijk maken om te visualiseren van gegevens voor twee of drie tegelijk kanalen. De belangrijkste functies zijn identiek aan de oorspronkelijke oscillosc
Maken met behulp van een oscilloscoop de SainSmart Mega2560 met het TFT LCD schild en de 3.5 "aanraakscherm in kleur

Maken met behulp van een oscilloscoop de SainSmart Mega2560 met het TFT LCD schild en de 3.5 "aanraakscherm in kleur

Dit instructable zal u tonen hoe te bouwen van een draagbare Touch ScreenOscilloscoop voor minder dan 40 U$!De oscilloscoop is één van de meest krachtige elektronische instrumenten dieis beschikbaar voor de elektronica hobbyist, onderzoekers en ingen
Oscilloscoop! DE GEMAKKELIJKE MANIER! DIY

Oscilloscoop! DE GEMAKKELIJKE MANIER! DIY

oscilloscopen zijn allemaal zo duur! Zo één dag, 4 December 2011, ik zat te denken aan iets te doen, omdat ik verveeld was en had al mijn huiswerk gedaan. Ik heb besloten, omdat ik heb een Oscope (oscilloscoop) willen voor een jaar nu, maar mijn oude
Agilent DSO7032A oscilloscoop - reparatie van CAL PROTECT switch

Agilent DSO7032A oscilloscoop - reparatie van CAL PROTECT switch

Bij uitstek eenvoudige tijdbesparende Instructable voor een probleem dat wordt veroorzaakt door een onderdeel dat niet wegens niet-gebruik na verloop van tijd.Deze oscilloscoop Agilent DSO7032A heeft een mooie ingebouwde zelf kalibratie-functie die m