In de wereld van hedendaagse 3D graphics, elke ontwikkelaar dromen van het creëren van realistisch ogende modellen met zeer weinig berekeningen. De traditionele manier van meer realisme toe te voegen aan een 3D-model is door het verhogen van de veelhoek graaf – echter veelhoeken geveinsde kunnen worden door middel van een normale kaart. Een normale kaart is in feite een representatie van de afbeelding van de veelhoek normalen op het oppervlak waarnaar men wil om de resolutie te verhogen. Hoeven op te geven van de feitelijke veelhoeken, kan hij een afbeelding met hyperlinks vertegenwoordigen normalen maken (bijv. een ruimte van rode vertegenwoordigt een normale parallel aan de x-as, een oppervlakte van groen vertegenwoordigt een evenwijdig aan de y-as). Als u problemen ondervindt bij het begrijpen van wat al deze middelen, dat is oke. U kunt nog steeds uw normale kaart door de instructies te volgen.
De beste manier om dit te begrijpen is om te zien van een werkelijke voorbeeld (u hoeft het niet te lezen van de instructies op deze webpagina; alleen kijken naar de foto's en hun beschrijvingen te lezen):
http://docs.unity3d.com/documentation/Manual/howto-bumpmap.html