Stap 1: geschiedenis
Bullet time is een verbeterde computersimulatie van variabele snelheid (dwz. slow motion, de tijd komen te vervallen, andere) fotografie gebruikt in recente films, uitzending advertenties en computerspelletjes. Het wordt gekenmerkt door haar extreme permutatie van tijd (langzaam genoeg om te laten zien van normaal onwaarneembare en un-filmable gebeurtenissen, zoals de kogels vliegen) en ruimte (door middel van de mogelijkheid van de camerahoek--van het publiek point-of-view--te verplaatsen rond de scène met een normale snelheid, terwijl de gebeurtenissen zijn vertraagd).
Dit is bijna onmogelijk met conventionele vertraagd, aangezien de fysieke camera zou moeten onmogelijk snel; het concept houdt in dat alleen een "virtuele camera," vaak geïllustreerd binnen de grenzen van een computer-gegenereerde omgeving zoals een spelletje of een virtuele realiteit, zou kunnen "filmen" bullet-time soorten-momenten. Technische en historische variaties van dit effect hebben aangeduid als tijd snijden, weergave morphing, langzame mo, temps mort en virtuele cinematografie.