Stap 4: set/p en als
Deze opdrachten zijn de meest geavanceerde die ik ga je leren.
/p set variabele = -deze opdracht wordt gebruikt wanneer u wilt dat uw speler invoegen op een variabele (een wisselende antwoord). Dit kan overal worden van hun naam op de naam van een wapen of zelfs het antwoord op een van de keuzes die u heeft gegeven hen. Vaak die deze variabele zal worden verwezen, later, en daarom moeten een naam worden gegeven. De naam kan worden wat je wilt worden.
We kunnen deze variabele verwijst naar door het plaatsen van de naam van de variabele tussen %. Bv. antwoord %
als - deze opdracht wordt gebruikt wanneer we als/dan verklaringen maakt. We kunnen het gebruiken in combinatie met "set /p" te maken keuzes voor zijn spelers.
De speler een vraag met het "echo" bevel. Zorg ervoor dat duidelijk hun opties. Geef ze de mogelijkheid om een antwoord met de opdracht "set /p".
"Als"-instructies waarmee de spelers keuzes gevolgen hebben, en die het mogelijk maken het verhaal te blijven maken.
"als"-instructies worden gebruikt met "equ" en "neq" waardoor 'is gelijk aan' en "niet gelijk aan", respectievelijk.
Dit is hoe uw verklaringen moeten zien:
: start
ECHO ja of Nee?
/p set variabele =
als % variabele % equ ja goto situation1
als % variabele % equ geen goto situation2
als % variabele neq ja goto start
Alle deze code betekent dat als de speler typt in "Ja" hij zal worden verzonden naar "situation1"; Als hij in "Nee" hij typen zal worden verzonden naar "situation2"; Als hij in geen van beide "ja typen" of "Nee" hij zal worden teruggestuurd naar het begin van de vraag.