Loopt Accelstepper sneller - Code HodgePodging voor een snelheid sneller maximale stap (2 / 3 stap)

Stap 2: Woah, code!

Ik heb een volledig programma genomen uit mijn project, en het uitgeklede terwijl het grootste deel van het formulier in een "functionele" modus. Ik kan zeggen dat de oorspronkelijke code werkte, maar ik heb alleen getest dat de nieuwe code wordt gecompileerd.

Is deze code perfect? Nr.

Is deze code de beste of snelste manier om dit te doen? Nr.

Maar werkt het? Ja. En ik hoop dat ik het als transparant in functie mogelijk geworden.

Het was oorspronkelijk geschreven als een functieaanroep die met een paar verschillende motoren in mijn programma werkte (bellen in verschillende sessies van accellstepper), maar ik uitgeklede het een beetje voor dit voorbeeld.

Suggestie: Als je kijk op de bijgevoegde Ino, u kunt kijken naar de code in uw favoriete tekst-editor. Het zal weer veel beter, en ik adviseer niet kopiëren deze code blokkeren in geheel, omdat het iets kan worden vervormd.

 /*This document should end up as a short introduction to one particular method of sidestepping Accelstepper's somewhat low step-rate limit using default stepper.run() protocol. It is not the only and certainly not the best method. But it works.*/ //Extra note about the purpose: This lets you use the nice accelstepper acceleration algorithm for the initial acceleration and then a much cruder linear ramp thereafter. #include <Accelstepper.h> const int stepPin=23; const int directionPin=14; /*Accelstepper SetMotorIdentifier(TYPE, STEP, DIRECTION) We are using type 1 because I'm using a classic STEP/DIR stepper Driver. Different types might ask for things other than step&direction [see Accelsteppr documentation]*/ AccelStepper stepper(1,stepPin,directionPin); long actuatorDistance = 158400; //This varies depending on your purpose. I wanted to go 158,400 steps. That corresponded with 99 rotations of my 1.8 deg stepper motor with 1/8th microstepping. int actuatorSpeed=3900; //This corresponded to 487.5 steps/second, or 2.47 revs/second, which for me corresponding to about 40 seconds for my actuator. unsigned long actuatorTimeout =19000; //This might not be used in the tutorial, but it's good to have a timeout threshold if you think your actuator might stall out and you want some backup timeout. int actuatorAcceleration=8500; //This acceleration value was chosen by experimentation, and only corresponds to the initial actuatorSpeed trigger point - after that your linear acceleration takes over. const byte programOverhead=26; //measured in mS. //During the fast-stepping function you may want to check a few sensors (in my case, for an end-stop). The thing is you want your initial linear step-delay to be pretty close to whatever step rate the accelstepper actuatorSpeed was. For this to work, you need to know roughly how much time your control loop takes excluding the step delay. If your sketch is similar to mine in what it's checking, you can start with my numbers. const byte minPulseWidth=3; //different drivers require different minimum step pulses to register a line change...The basic reprap drivers are 1-2mS, this is sort of an unnecessary variable I used for extra fluff, you can probably do without it. //FINAL STEP RATE VALUE byte stepDelayTarget=90-minPulseWidth-programOverhead; // This should never add up to <0. Check manually. //This number, here shown as 90, relates to your target final step max speed. 90 is in uS, so I went up to 1000,000/90 = 11,111.1.. steps/second. That's an improvement over the default max of 3900 steps/seconds and was rate limited in my application by the physical system. I don't know how high you can expect an arduino to go. I would guess around 30uS for the mega with my specific code (ergo 33,000 steps/s) const int systemEndstop=24; const int enablePin=53; //This is another extra variable I kept in the example code. You can ignore it, but it refers to a pin that is controlling the enable pin of my DRV8825 driver. Because it's 53 you can see I wrote this probably for an arduino mega. //Global variables as part of the program functions. unsigned long timeStart; //We want to be able to reset timeStart in different parts of the program. It's a global variable redeclared by a number of functions. Be aware. Another 'extra variable' I kept in the example code. void setup(){ //Void setup runs once during initial boot of microprocessor, but not after. stepper.setPinsInverted(false,false,true); // setPinsInverted(bool Dir,bool Step,bool Enable) Bool enable is == true because my enable pin is OFF when HIGH and ON when LOW. This is opposite of the default, so we enable the invert function. I believe the default is set for an A4988 driver, and this use case is for the Pololu DRV8825 breakout. //the following should be familiar if you've used the accelstepper program before. stepper.setMaxSpeed(actuatorSpeed); stepper.setAcceleration(actuatorAcceleration); stepper.setEnablePin(enablePin); stepper.setMinPulseWidth(3); //Remember the minPulseWidth variable from before? This is the accelstepper version. // declare pinmodes pinMode(systemEndstop,INPUT); digitalWrite(systemEndstop,HIGH); //This sets internal 20k pull-up resistor. It is usually necessary for a hall sensor to have a pull-up resistor, and in this case I was using a hall-sensor endstop. } //end of void setup void fastSteppingFunction(){ //This function will be used later as the linear-ramp portion of the code. //Ok! StepDelay needs to be set so that it creates a stepping speed approximately equal to the stepping speed that accelstepper leaves off at. Much different, and you will have caused an instantaneous acceleration that the stepper motor will fail to keep up with. byte stepDelay=((1000000/actuatorSpeed)-minPulseWidth-programOverhead); //IMPORTANT NOTE: If your actuatorSpeed is less than 3900steps/s, you might want to change stepDelay to a uint_16t or otherwise "uint." Bytes are less overhead to work with, but can't be >255 //In my original code, I actually hard coded the stepDelay start at 250 instead of (100000/actuatorSpeed). The math for my values would put 1,000,000/actuatorSpeed at 256 steps/second, and for some reason I chose 250. But this math step allows for you to change your actuatorSpeed without needing to change the value here. byte counter = 0; //counter is used as a way to make a very quick conditional statement that overflows every 256 digits. There are other ways to implement the linear ramp. This is the way I chose. I thought it would be fast although it's no longer clear to me why I chose exactly this method. while(digitalRead(systemEndstop)==HIGH){ //remember this is our ending condition. In my code we are not relying on our steps to be counted. You can count steps too, by setting your condition to be when a bigger counter reaches a certain number. Then you need to implement a counter that increments during each step. digitalWrite(stepPin,HIGH); delayMicroseconds(minPulseWidth); digitalWrite(stepPin,LOW); delayMicroseconds(stepDelay); if (actuatorTimeout<(millis()-timeStart)){ //Did you notice we said "timeStart=millis()" at the start of actuation? This is because I recommend your system has a timeout in case your motor stalls out and you never reach your endstop. //make an error function and call it here. //make a function to get back up to speed, assuming you want to do that after you resolve the error. Optional not included. //recursively return to the fastSteppingFunction(); } /*Next step is to increment the counter. This will run each time you repeat the loop. My method is not very adjustable to changing the slope of the ramp, and if I were to rewrite this code today I would probably choose something else. Consider this when implementing your code. */ counter=counter+2; /*always manipulate this counter so that you understand when your counter will reach the condition in the if statement below. In my case, it will reach the the condition every 256/2 steps, i.e, every 128 steps. If I chose a number like "3" instead<br>of "2" I would have a problem because the counter would not reach 0 until a third overflow<br>of the byte counter, so I would be decreasing the slope of my linear ramp six times. <br>Meanwhile I can also decrease the slope by half by changing the number to 1. Or, I can double <br>the slope by saying 4. This lack of flexibility in changing the linear ramp slope is why<br>I suggest considering other methods to make a linear ramp. Try to implement your method with<br>minimum math. Ideally do not include multiplication in the loop, and especially not division. */ if (stepDelay>stepDelayTarget && counter==0){ //So this condition is looking to see if you're reached your max speed target, and if you haven't yet and the counter has reached its trigger point [0], then it decreases the delay. stepDelay--; //Stepdelay-- is a fast way of saying "stepdelay=stepdelay-1", i.e, your decreasing the step delay. By decreasing the step delay, you are increasing the frequency of steps/ the speed of your motor. } } } } void moveActuatorForward(){ //Hey! You're about to start moving a motor. In a lot of cases that means you should make some safety check. The following commented if statement is a filler for that. /*if ([insert errorCondition]){ //stepper.disableOutputs(); //error(); }*/ stepper.enableOutputs(); //This is redundant, in fact. It's already been called. stepper.move(actuatorDistance); //You need to tell accelstepper how far you're going! timeStart = millis(); //I used a global variable in other parts of the code, maybe you want to use a local variable. //Hey we're finally starting!! while(1){ //Title: "Basic Moving While Loop" if (digitalRead(systemEndstop)==LOW){ //checks if we hit the endstop before reaching the accelstepper max speed //This never happened for my application, but maybe does for yours. break; //break removes you from the while loop called "Basic Moving While loop" } stepper.run(); //this makes your initial acceleration completely abstract. if(stepper.speed()<actuatorSpeed){ fastSteppingFunction(); break; } } stepper.DisableOutputs(); //Hey we're done! } void loop(){ //do stuff other than moving your motors, if you have other stuff to do. stepper.disableOutputs(); //I tend to add extra disableOutputs in case I made mistakes in the code, because my stepper motors were set to a high current that would eventually make those little motors overheat. For simple programs this isn't a big deal, but once you start running around with more program states you want to be sure you don't let your motor overheat while you're doing something else. if (1){ //Here I'm just suggesting that you probably want to run the actuator based on some condition. //Now this is a stripped version of the code. Let's just look at it as a goal to "actuate" a linear actuator. There are two endstops for this device but we're only looking at moving the actuator from "home" to "endstop" stepper.enableOutputs(); stepper.setCurrentPosition(0); //My physical system had a lot of friction, so I never decelerated my load. This meant that when I start the motor, accelstepper sometimes wants to "slow down" before it accelerates again. This is even if it was in fact not running. SetCurrentPosition(0) acts as a reset to the accelstepper code. moveActuatorForward(); stepper.disableOutputs(); } } 

Gerelateerde Artikelen

How To Fix rubberen voetjes voor een Laptop (1 eenvoudige stap)

How To Fix rubberen voetjes voor een Laptop (1 eenvoudige stap)

Stap 1: Hoe te repareren van rubberen voetjes op een Laptop. Gebruik hete lijm in de leegte waar de rubberen voetjes ontbreken in te vullen. Werkt prima en is gratis als u al lijm en een lijmpistool.
Telemetrie radio voor een Model Rocket

Telemetrie radio voor een Model Rocket

vliegen model raketten is leuk, maar er is altijd de vraag hoe hoog het deed gaan. Met behulp van een programmeerbare micro-controller en sommige sensoren, u kunt het controleren van de gehele fase van de vlucht en versnelling van de maatregel en hoo
Hoe een esthetische leven door dragen, eten, reizen door en luisteren naar specifieke kleuren voor een Week

Hoe een esthetische leven door dragen, eten, reizen door en luisteren naar specifieke kleuren voor een Week

voor zeven opeenvolgende dagen, we koos voor een enkele kleur en probeerde om te kleden in die kleur, eet alleen voedsel van die kleur, luisteren naar muziek aan die kleur gerelateerde en over het algemeen zo veel keuzes te maken als mogelijk1 om te
Een gids van Beginners voor een DSLR

Een gids van Beginners voor een DSLR

Welkom gij allen newbs, Nou misschien niet, maar hoe dan ook, hier is mijn complete gids voor een DSLR, of uw schieten in de handmatige modus of auto, kunt u waarschijnlijk iets van dit leren. Dit is mijn gids wat ik heb geleerd over DSLR's uit ervar
Hoe te de DMS-Router in te lokken voor een knuffel

Hoe te de DMS-Router in te lokken voor een knuffel

De DMS 5-as router is nogal een beest in de CNC-winkel en een stuk van hardhout kan verminderen tot een stapel fiches in een kwestie van minuten. Echter het is ook nogal een wispelturig machine en routinematig gooit willekeurige fouten om geen reden
Raspberry Pi geconfigureerd voor een Maker Fair

Raspberry Pi geconfigureerd voor een Maker Fair

Ik gebruik de Raspberry Pi een veel in projecten die ik laten op verschillende beurzen van de Maker zien. Ik de installatie van de Raspberry Pi's webserver als de front-end van een interface die verschillende dingen kunt bepalen. De webserver kan wor
13 ongebruikelijk gebruikt voor een haardroger

13 ongebruikelijk gebruikt voor een haardroger

OHHHH ongewone dingen die je met uw huis doen kunt houden gadgets!!!  Ik heb grondig onderzoek die alle vreemde weird voor uw föhn gebruikt. Ja dat klopt: föhn.  Montage van uw bril naar je hoofd en een glazuur toevoegen aan uw cake glimmertjes zijn
Miniatuur kartonnen stoelen voor een poppenhuis

Miniatuur kartonnen stoelen voor een poppenhuis

Gebruik kartonnen en Japanse architectuur beveiligings-principals maken van miniatuur stoelen passen voor een poppenhuis.Stap 1: Stap 1: verzamelen van uw leveringen Verzamel verschillende gekleurde en formaat van kartonnen dozen voor uw project. De
Om te zorgen voor een parkiet

Om te zorgen voor een parkiet

Hi iedereen vandaag en ik u hoe vertellen zal om te zorgen voor een parkiet.  Het is heel simpel te nemen zorg voor een parkiet.  Oh en ik hoop dat dit instructable helpt als u probeert om te kopen een parkiet.Stap 1:Oke voor het eerste wat dat je mo
Black Walnut cassette voor een gewaardeerde boek

Black Walnut cassette voor een gewaardeerde boek

ik kocht een nieuwe Griekse Nieuwe Testament, dat is hetzelfde formaat als een woordenboek ik al gehad.  Ik wil zitten kundig voor zowel in een doek zak, maar zonder iets nieuwsgierige zijn weg tussen de pagina's en die van hen.  Ik besloot op een ho
Maken van een microfoon voor een par hoofdtelefoon

Maken van een microfoon voor een par hoofdtelefoon

dit is 3 Oost-stap om je een microfoon voor een par koptelefoon =)Stap 1: Stap 1 Moet u eerst een hoofdtelefoon. Als je er geen gaat u naar Dollarama of elke dollar winkel en kopen voor een dollar hebt. Het maakt niet uit welke hoofdtelefoon die u ge
Schieten voor een functie van de Homepage: Timelapse en multi-blootstelling Fotografie DIY-Hoe (maken of uw eigen code schrijven!)

Schieten voor een functie van de Homepage: Timelapse en multi-blootstelling Fotografie DIY-Hoe (maken of uw eigen code schrijven!)

Wat ik leuk vindt aan Instructables is het foto-centric: het eerste wat je ziet bij het maken van een nieuwe Instructable is "Voeg afbeeldingen", voordat een tekstvermelding dialoogvenster verschijnt! Foto's zijn in de wereld waarin die we vanda
Een snelle en eenvoudige gift voor een creatief koken huishouden - ik maakte het op TechShop San Jose

Een snelle en eenvoudige gift voor een creatief koken huishouden - ik maakte het op TechShop San Jose

ik heb een lid van de San Jose TechShop aangezien zij openden hun deuren, het is een prachtige plek om te maken en/of te vernietigen (met de bedoeling van het herscheppen van iets beters, meer daarover in een andere ' ibble). Het is ook een geweldige
Hoe te dragen een Saree snel & perfect stap voor stap - Tips om het dragen van een Indiase Sari met plooien

Hoe te dragen een Saree snel & perfect stap voor stap - Tips om het dragen van een Indiase Sari met plooien

Hoe te dragen een Saree snel & perfect - stapsgewijze proces-Gebruik een chiffon of georgette half en half saree, voor deze methode. Plooi het einde van de saree (niet-pallu eind) aan de rechterkant en brengen het rond de taille aan de achterkant, pl