Stap 3: Filters en Samplers en Synths, Oh mijn!
Apparaten of programma's die u bestaande geluiden wijzigen kunnen staan bekend als filters, en zij kunnen een breed spectrum van taken uitvoeren voor een brede waaier van doeleinden. Als u sfeer toevoegen aan geluiden wilt, een beetje galm kan handig komen (enkel gebruik niet te veel). Als u wilt dat het geheel aan worden luider zonder het passeren van het punt van knippen, is compressie de weg te gaan. Als alles te zacht is, is versterking voor jou. Wilt u een robot? U zult waarschijnlijk worden met behulp van een kamfilter, een flanger of phaser duurde niet lang.
In Linux bestaan drie primaire technologieën voor plugins. De eerste, de "Linux Audio Developer's eenvoudige Plugin API," kortweg "LADSPA," is de eerste poging tot het maken van een linux-compatibele plugin standaard voor modificatie van audio. De norm omvat geen dingen zoals meter of fancy frontends; de plugins in het algemeen bestaan uit een verzameling van schuiven, knoppen en keuzelijsten met invoervakken.
Vanwege deze eenvoud, werken aan de tweede versie van de standaard, genaamd "LADSPA versie 2," of "LV2" kwam te worden. Deze standaard omvat de ontbrekende elementen van de eerste, en de plugins kijken beter voor de inspanning. Soms, zijn alles wat die je wilt echter een paar schuifregelaars en/of knoppen, zodat de 1e versie ook voor onze behoeften werken zal. Zie de afbeeldingen voor voorbeelden van de verschillen in uiterlijk tussen LADSPA (v1) en Lv2 (LADSPA v2) versies van dezelfde plugin; u zult merken dat er enkele afwijking, maar dat de Lv2 plugin kijkt veel aardiger, en biedt veel meer informatie.
In Windows is de standaard Steinberg's Virtual Studio-technologie voor een lange tijd. In Linux, deze plugins zijn beschikbaar via verschillende interfaces, en de meeste van de DAW-programma's kunt vinden en gebruiken van deze plugins met weinig of geen gedoe. In feite, zijn er hulpmiddelen beschikbaar die VST plugins als standalone, Jack-compatibele toepassingen uitvoeren kunnen, wat betekent dat ze kunnen worden toegepast als een andere Jack app... Ik ben het persoonlijk geneigd te gebruiken "DSSI-VST" om te starten van hen.
Apparaten of programma's die geluid kunnen maken komen in twee smaken: Synthesizers en samplers.
Monsternemers zijn programma's of apparaten die kunnen importeren (of record) een externe audiobron, en gebruik vervolgens dat opgenomen monster als een instrument voor MIDI. In Linux, de LinuxSampler server (en zijn "Fantasia" frontend programma), evenals de verschillende soundfont-toepassingen (zoals FluidSynth en haar QSynth frontend) bieden een breed scala aan geluiden, hoewel de voormalige alleen ondersteuning voor de normen van het Akai en DLS beperkte biedt (het was oorspronkelijk ontworpen voor Gigasampler formaat), en sommige browsers worden ondersteund voor laatstgenoemde zijn enigszins beperkt door de standaard soundfont.
Synthesizers zijn wiskundige in de natuur; gebruik ze niet opgenomen monsters; de golfvorm is direct gemanipuleerd om de gewenste uit een synth geluiden produceren. Vanwege dit proces, synths hebben de neiging om veel flexibeler, en kunt gemakkelijk maken meer technische geluiden dan kan worden uitgevoerd met een sampler (behalve voorzover de sampler een monster van een gesynthetiseerde golfvorm registreert). Verreweg is de meest voorkomende standalone (niet-plugin) synth beschikbaar in Linux de uitstekende ZynAddSubFX synth. Deze synthesizer heeft eigenlijk drie verschillende interne synthese motoren die kunnen worden gebruikt, hetzij zelf, hetzij samen om sommige complexe golfvormen.
De voorbeelden van samplers en synthesizers tot nu toe genoemd zijn standalone. Deze komen niet zelfs dicht bij het aantal plugin synthesizers en samplers in DSSI en VSTi formaten beschikbaar.