Stap 2: Verwerken van de beelden van de streepjescode
Als u eenmaal een bitmap voor een streepjescode, moet worden verwerkt voor afdrukken door Ember in een enkele kleur van hars. Dat komt omdat de witte en zwarte gebieden van de afbeelding van een segment komen beide overeen met platte vlakken in de afdrukken zelf. De witte gebieden zal een nieuwe laag afdrukken, maar deze regio's zullen niet meer reflectieve dan de delen van de vorige laag links ontdekt door de zwarte delen van het segment. In plaats daarvan gebruiken we textuur verschillen maken een streepjescode gedrukt 3D hoog contrast.
De bijgevoegde processing schets neemt een streepjescode bitmap die worden gegenereerd in de vorige stap, en verandert het in een segment afbeelding waarin de witte gebieden worden weergegeven als getextureerde regio's die meer licht (onder schuine verlichting) dan de gebieden van het vlakke, gladde achtergelaten door de zwarte gebieden reflecteren. Het genereert drie exemplaren van vier verschillende grootten van gedrukte bar-code (zoals hierboven) variërend van ~ 4 mm tot ~ 1 mm vierkant, met behulp van verschillende benaderingen om de textuur/contrast verschil.
In de grotere lidstaten, worden de witte gebieden vertegenwoordigd door een dambordpatroon van één pixel. In de kleinere, de witte bloedcellen worden vertegenwoordigd door stevige blokken, 2 x 2 pixels of 1 x 1, maar ze bent gescheiden van aangrenzende witte bloedcellen door enkele pixel hiaten, waardoor ze licht vanaf alle vier randen reflecteren. De kleinere zijn echter ook minder tolerant ten opzichte van fouten in druk- en verlichting, dus de grotere exemplaren zijn te verkiezen boven wanneer er ruimte genoeg is.
Beide benaderingen vereisen het gebruik van de modus van de patroon, omdat in video-modus, aliasing artefacten, de single-pixel dambord blijft wordt afgedrukt als een uniform "wit", en de enkele of dubbele pixel blokken met een consistent formaat wordt afgedrukt.
Merk op dat een "rustige zone" of marge zo breed als een cel moet worden overgelaten rond alle vier zijden van de streepjescode. Zie de GS1 DataMatrix richtsnoer voor meer details over wat nodig is om dergelijke symbolen leesbaar door standaard barcode lezers maken.