Logic-poorten zijn de fundamentele bouwstenen van digitale schakelingen; het is hoe de computers registreren en doorgeven van gegevens!
De meest elementaire logica poorten (zoals de AND poort) helpen u interpreteren van twee binaire ingangen om te bepalen van een uitgang. Binair getal betekent dat de ingangen die leidt tot de poort twee mogelijke toestanden als "in- of uitschakelen." Enkele voorbeelden zou twee schakelaars die "open of gesloten;" twee licht sensoren die zijn "lichte of donkere;" of twee temperatuursensoren die zijn "warm of koud." De uitgang misschien wel een LED dat "in of uit."
In het geval van de AND poort, als beide inputs ON is vervolgens de output ook ON. Elke andere combinatie van ingangen resulteert in de uitvoer wordt OFF. De waarheidstabel bovenstaande helpt om te illustreren dit patroon. De venn-diagram ernaast is een andere manier te visualiseren van de AND poort. Het gebied van overlapping tussen A en B is gemarkeerd omdat de enige manier om de output turn ON wanneer ingangen A en B zijn beide op.
Een voorbeeld van een project van de poort en zou een gumball machine.
Input A: Munt ingevoegd of niet geplaatst
Input B: Knop duwde of niet geduwd
Output: Gumball afgeleverd of niet afgeleverd
Om een kauwgombal afzien, moet u een munt en druk op de knop invoegen!
In dit Instructable leert u hoe u uw eigen poort en met Circuit Scribe voor inkt, transistors en weerstanden.
Materialen
- Circuit Scribe geleidende inkt pen
- Vel papier (bij voorkeur fotopapier)
- Metalen plaat
- Circuit Stencil
- 9V batterij en adapter module
- 2 x NPN-Transistor modules
- Bi-directionele LED module
- 2 x SPST Switch-modules
- 3 x 2-pins-modules
- 2 x 10 k ohm weerstanden
- 1 x 5 k-ohm weerstanden
Deze materialen werden gekocht op de website van Autodesk 123D Circuits.