Nadat ik schreef verschillende artikelen over het gebruik van de ATmega microcontrollers (DIP40) in Arduino omgeving had ik wat feedback die ik werd gevraagd hoe effectief in werking gesteld van dit project. Zoals ik kwam in de wereld van de Arduino uit klassieke microcontrollers ontwikkeling wereld, heb ik niet nodig om te werken van een methode of hardware project hiervoor gevonden.
Intussen realiseerde ik me dat in Arduino wereld omdat er vele gebruikers die niet een achtergrond in digitale elektronica hebben / microcontrollers ontwikkeling. Dit is het grote voordeel van Arduino, het is zo gemakkelijk te gebruiken dat zelfs als iemand hebben geen kennis of ervaring met elektronica of programmering, een eenvoudig project uitgevoerd in uren (en minuten) kan krijgen.
Persoonlijk, ik gebruik de Arduino als een platform voor experimenten. Zelfs als de meeste van de tijd ik hardware omzeilen "abstraction layer" (en werken rechtstreeks met de hardware van de microcontroller) ik blijven gebruiken van de Arduino IDE omdat is zo simple(and fast) om te experimenteren met verschillende algoritmen of technieken om controle van diverse randapparatuur.
Ik moet toegeven dat soms ik gebruik Arduino IDE als een vervanging voor AVR Studio, zolang USBASP goed wordt ondersteund. Ik denk dus dat dit project niet zal nutteloos, hoewel er vele gelijkaardige projecten hebben, elk met voor- en nadelen.
Voordelen:
- Kan worden gebruikt met DIP40 ATmega Microcontrollers: ATmega16, ATmega32, ATmega644, ATmega1284, ATmega1284P
- T/m-hole onderdelen / easy om te solderen
- Kan worden gebruikt met Arduino IDE (of andere IDE / programmeur / compiler)
- Omvatten filteren van AVCC voor beter analoge ingang.
- Omvatten de 10pin ISP aansluiting / makkelijk te gebruiken met USBASP (of een ander compatibel programmeur)
- Meer vrijheid in de keuze van verbindingen met externe modules
- ... Ik vergat bijna... prijs...
Beperkingen:
- Geen bootloader (beperking of voordeel, afhankelijk van hoe je het bekijkt). Echter een bootloader gemakkelijk kan worden toegevoegd (... sommige hardware is vereist)
- Geen standaard Arduino voetafdruk. (Wij niet direct standaard schilden kunt aansluiten, maar kunt ze nog steeds op meer traditionele wijze, met jumper draden)