Stap 5: Controleren van de winnaar
Onze
belangrijkste doel in deze stap is het controleren van de winnaar. Dus moeten we hier een nieuwe klasse te maken. Dus eigenlijk zal de naam van de knop nuttig zijn hier.
1. onder "public gedeeltelijke class" Typ dit === >>
private void check() { bool winner = false; //Horizontal checking if((A1.Text==A2.Text)&&(A2.Text==A3.Text)&&(!A1.Enabled)) winner = true; else if((B1.Text==B2.Text)&&(B2.Text==B3.Text)&&(!B1.Enabled)) winner = true; else if((C1.Text==C2.Text)&&(C2.Text==C3.Text)&&(!C1.Enabled)) winner = true; //Vertical Checking else if((A1.Text==B1.Text)&&(B1.Text==C1.Text)&&(!A1.Enabled)) winner = true; else if((A2.Text==B2.Text)&&(B2.Text==C2.Text)&&(!A2.Enabled)) winner = true; else if((A3.Text==B3.Text)&&(B3.Text==C3.Text)&&(!A3.Enabled)) winner = true; //Oblique Checking else if((A1.Text==B2.Text)&&(B2.Text==C3.Text)&&(!A1.Enabled)) winner = true; else if((A3.Text==B2.Text)&&(B2.Text==C1.Text)&&(!A3.Enabled)) winner = true; if(winner) { disableButtons(); String win = ""; if(turn) win = "O"; else win = "X"; MessageBox.Show(win + " Wins ! " , "Yay"); // Click Image for more clarity(string operation 2/21) } else { if(turn_count == 9) MessageBox.Show("Draw !","Bummer"); } }//End of class
2. nu hebben we de knoppen uitschakelen zodra
iemand wint
Maak een nieuwe klasse onder "public gedeeltelijke class" Typ dit == >>
private void disableButtons() { try { foreach(Control c in Controls) { Button b = (Button)c; b.Enabled = false; } } catch { } }